فراتحلیل پیشایندهای نوآوری سازمانی
(ندگان)پدیدآور
زارع, رضاخامه چی, حامدرنگریز, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در سال های اخیر با ظهور اقتصاد دانش محور، نوآوری نقش حیاتی در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است به طوری که در بعضی مقالات از اقتصادهای پیشرفته امروزی به عنوان اقتصادهای مبتنی بر نوآوری یاد می شود. هدف این تحقیق شناسایی پیشایندهای نوآوری سازمانی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع داده ها، کمی است. جامعه مورد بررسی پژوهش، شامل مقالات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی در زمینه نوآوری سازمانی از سال 1390 تا سال 1397 بود که 57 مورد با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: براساس یافته های پژوهش، از بین پیشایندهای نوآوری سازمانی، 9 مورد (25%) دارای اندازه اثر کمتر از 3/0، 18 مورد (50%) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 و 9 مورد (25%) دارای اندازه اثر بیشتر از 5/0 هستند. نتیجه گیری: براساس نتایج فراتحلیل، از بین پیشایندهای نوآوری سازمانی، به ترتیب متغیرهای ارتباطات سازمانی (800/0)، تفکر راهبردی (782/0)، سرمایه فکری (677/0)، اعتماد سازمانی (676/0)، سیستم برنامه ریزی منابع انسانی (586/0)، سرمایه اجتماعی (572/0)، بازارگرایی (556/0)، مدیریت استعداد (513/0)، مدیریت دانش (508/0) دارای اندازه اثر زیاد (بالای 5/0) هستند.
کلید واژگان
نوآوری سازمانیفراتحلیل
پیشایندها
نرم افزار CMA2
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشجوی دکترا/ دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران




