شفافیت شرکتی در ایران و عوامل موثر بر آن
(ندگان)پدیدآور
خالقی مقدم, حمیدخالق, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق با استفاده از معیارهای شفافیت تعیین شده توسط موسسه استاندارد اند پورز (2001)، میزان شفافیت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و روند آن در سالهای اخیر ارزیابی شده و همبستگی آن با عواملی همچون اندازه شرکت، میزان استفاده از اهرمهای مالی، میزان سودآوری، تمرکز مالکیت و تعداد اعضای غیرموظف هیئت مدیره مورد آزمون قرار گرفته است. به طور خلاصه، نتایج این تحقیق نشان میدهد که شفافیت شرکتی در سال 1380 معادل 28 درصد بوده و تا سال 1385 به 32 درصد افزایش یافته است. مقایسه این وضعیت با نتایج تحقیقات انجام شده توسط موسسه استاندارد اند پورز در سایر کشورها نشان میدهد که ایران، نسبت به کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی آمریکای لاتین از نظر میزان شفافیت جایگاه پایین تری دارد. به علاوه در سطح اطمینان 95 درصد، میزان شفافیت شرکتی تنها با اندازه شرکت دارای همبستگی مثبت بوده و با سایر عوامل اشاره شده در بالا فاقد همبستگی است. نتایج این تحقیق بیانگر عدم وجود انگیزه های کافی برای افزایش  شفافیت شرکتی در شرایط فعلی میباشد.
کلید واژگان
شفافیتشفافیت شرکتی
شفافیت در ساختار مالکیت و حقوق مالکان
شفافیت مالی و افشای اطلاعات
شفافیت در ساختار هیئت مدیره و مدیریت
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
1735-11382538-2519




