نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقنبری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorآقایی, عاطفهfa_IR
dc.contributor.authorصلواتیان, سیاوشfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, توحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:28:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:28:30Z
dc.date.available1399-07-08T22:28:30Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:28:30Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-15en_US
dc.date.submitted1398-09-24fa_IR
dc.identifier.citationقنبری, سعید, آقایی, عاطفه, صلواتیان, سیاوش, سلطانی, توحید. (1399). چارچوب‌بندی بصری خبرگزاری‌های ایران از زلزله کرمانشاه. فصلنامه رسانه, 31(1), 99-122.fa_IR
dc.identifier.issn1022-7180
dc.identifier.issn2645-3797
dc.identifier.urihttp://qjmn.farhang.gov.ir/article_108161.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133305
dc.description.abstractبحران‌های طبیعی، رویداد­هایی هستند که رسانه‌ها به‌طور خاص، آن‌ها را پوشش خبری می‌دهند. یکی از تکنیک‌هایی که در این نوع پوشش ­های خبری استفاده می‌شود، چارچوب ­بندی است که در واژه ­ها، جمله‌ها و تصاویر به‌‌طور گسترده به ­کار گرفته می ­شود؛ بدین ترتیب برخی از جنبه‌های پدیده برجسته شده و تلاش می‌شود تا افکار عمومی حول آن جنبه شکل بگیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی چارچوب‌بندی بصری خبرگزاری ­های کشور از زلزله 1/7 ریشتری 21 آبان سال 1396 کرمانشاه است. در همین راستا، ابتدا پنج خبرگزاری " مهر“، " فارس“، " تسنیم“، " ایرنا“ و " ایسنا“ بر اساس رتبة خبرگزاری‌ها در الکسا انتخاب شدند و سپس تمام تصویرهای آن‌ها در ده روز نخست بحران زلزلة کرمانشاه، استخراج و 370 قطعه عکس، بر اساس قاعدة اشباع نظری، تحلیل و کدگذاری کیفی شد. یافته‌ها نشان داد که چارچوب‌بندی بصری خبرگزاری‌های مورد مطالعه، به سه مرحلة " شروع بحران“، " اوج بحران“ و " سکون و آرامش پس از بحران“ قابل  تقسیم‌بندی است. در قالب این سه مرحله، چارچوب‌های جزئی‌تری مانند کُنش‌های عاطفی، کنش‌های ارتباطی، مصائب و مشکل‌ها، کُنش‌های آیینی، کُنش‌های بین ‌فردی، امداد‌رسانی و تلاش برای بازگشت به زندگی عادی نیز شناسایی شد. پژوهش حاضر نشان داد که خبرگزاری‌های کشور سعی کرده‌اند در چارچوب‌بندی خود، جنبة انسانی پدیده را پررنگ کنند و به چارچوب‌بندی فرهنگی نیز  به ‌عنوان چارچوبی نوین توجه داشته باشند که در گونه‌شناسی چارچوب‌های پیشین مورد توجه نبوده است.fa_IR
dc.format.extent639
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه رسانهfa_IR
dc.relation.ispartofRasanehen_US
dc.subjectخبرگزاریfa_IR
dc.subjectچارچوب‌‌بندی بصریfa_IR
dc.subjectزلزلهfa_IR
dc.subjectکرمانشاهfa_IR
dc.subjectبحرانfa_IR
dc.titleچارچوب‌بندی بصری خبرگزاری‌های ایران از زلزله کرمانشاهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه صداوسیماfa_IR
dc.contributor.departmentمدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue1
dc.citation.spage99
dc.citation.epage122
nlai.contributor.orcid0000-0002-6689-8488
nlai.contributor.orcid0000-0003-3894-2792


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد