چارچوببندی بصری خبرگزاریهای ایران از زلزله کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
قنبری, سعیدآقایی, عاطفهصلواتیان, سیاوشسلطانی, توحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بحرانهای طبیعی، رویدادهایی هستند که رسانهها بهطور خاص، آنها را پوشش خبری میدهند. یکی از تکنیکهایی که در این نوع پوشش های خبری استفاده میشود، چارچوب بندی است که در واژه ها، جملهها و تصاویر بهطور گسترده به کار گرفته می شود؛ بدین ترتیب برخی از جنبههای پدیده برجسته شده و تلاش میشود تا افکار عمومی حول آن جنبه شکل بگیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی چارچوببندی بصری خبرگزاری های کشور از زلزله 1/7 ریشتری 21 آبان سال 1396 کرمانشاه است. در همین راستا، ابتدا پنج خبرگزاری " مهر“، " فارس“، " تسنیم“، " ایرنا“ و " ایسنا“ بر اساس رتبة خبرگزاریها در الکسا انتخاب شدند و سپس تمام تصویرهای آنها در ده روز نخست بحران زلزلة کرمانشاه، استخراج و 370 قطعه عکس، بر اساس قاعدة اشباع نظری، تحلیل و کدگذاری کیفی شد. یافتهها نشان داد که چارچوببندی بصری خبرگزاریهای مورد مطالعه، به سه مرحلة " شروع بحران“، " اوج بحران“ و " سکون و آرامش پس از بحران“ قابل تقسیمبندی است. در قالب این سه مرحله، چارچوبهای جزئیتری مانند کُنشهای عاطفی، کنشهای ارتباطی، مصائب و مشکلها، کُنشهای آیینی، کُنشهای بین فردی، امدادرسانی و تلاش برای بازگشت به زندگی عادی نیز شناسایی شد. پژوهش حاضر نشان داد که خبرگزاریهای کشور سعی کردهاند در چارچوببندی خود، جنبة انسانی پدیده را پررنگ کنند و به چارچوببندی فرهنگی نیز به عنوان چارچوبی نوین توجه داشته باشند که در گونهشناسی چارچوبهای پیشین مورد توجه نبوده است.
کلید واژگان
خبرگزاریچارچوببندی بصری
زلزله
کرمانشاه
بحران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهراناستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما
مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797




