• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 31, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 31, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چارچوب‌بندی بصری خبرگزاری‌های ایران از زلزله کرمانشاه

    (ندگان)پدیدآور
    قنبری, سعیدآقایی, عاطفهصلواتیان, سیاوشسلطانی, توحید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    639.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بحران‌های طبیعی، رویداد­هایی هستند که رسانه‌ها به‌طور خاص، آن‌ها را پوشش خبری می‌دهند. یکی از تکنیک‌هایی که در این نوع پوشش ­های خبری استفاده می‌شود، چارچوب ­بندی است که در واژه ­ها، جمله‌ها و تصاویر به‌‌طور گسترده به ­کار گرفته می ­شود؛ بدین ترتیب برخی از جنبه‌های پدیده برجسته شده و تلاش می‌شود تا افکار عمومی حول آن جنبه شکل بگیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی چارچوب‌بندی بصری خبرگزاری ­های کشور از زلزله 1/7 ریشتری 21 آبان سال 1396 کرمانشاه است. در همین راستا، ابتدا پنج خبرگزاری " مهر“، " فارس“، " تسنیم“، " ایرنا“ و " ایسنا“ بر اساس رتبة خبرگزاری‌ها در الکسا انتخاب شدند و سپس تمام تصویرهای آن‌ها در ده روز نخست بحران زلزلة کرمانشاه، استخراج و 370 قطعه عکس، بر اساس قاعدة اشباع نظری، تحلیل و کدگذاری کیفی شد. یافته‌ها نشان داد که چارچوب‌بندی بصری خبرگزاری‌های مورد مطالعه، به سه مرحلة " شروع بحران“، " اوج بحران“ و " سکون و آرامش پس از بحران“ قابل  تقسیم‌بندی است. در قالب این سه مرحله، چارچوب‌های جزئی‌تری مانند کُنش‌های عاطفی، کنش‌های ارتباطی، مصائب و مشکل‌ها، کُنش‌های آیینی، کُنش‌های بین ‌فردی، امداد‌رسانی و تلاش برای بازگشت به زندگی عادی نیز شناسایی شد. پژوهش حاضر نشان داد که خبرگزاری‌های کشور سعی کرده‌اند در چارچوب‌بندی خود، جنبة انسانی پدیده را پررنگ کنند و به چارچوب‌بندی فرهنگی نیز  به ‌عنوان چارچوبی نوین توجه داشته باشند که در گونه‌شناسی چارچوب‌های پیشین مورد توجه نبوده است.
    کلید واژگان
    خبرگزاری
    چارچوب‌‌بندی بصری
    زلزله
    کرمانشاه
    بحران

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران
    استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
    عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما
    مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    http://qjmn.farhang.gov.ir/article_108161.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133305

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب