بررسی تطبیقی متن شعارهای تبلیغاتی فروشگاه های اینترنتی صنایع غذایی داخلی و خارجی با استفاده از تکنیک متن کاوی و خوشه بندی
(ندگان)پدیدآور
عباسی گرجی, علیرضاهدایتی فر, صبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجایی که امروزه اکثر کسب و کارها، برای مدیریت کارآمدتر و سادهتر مشتریانشان از فروشگاههای اینترنتی برای عرضة محصولات خود استفاده میکنند، تحلیل متن شعارهای تبلیغاتی آنها که به نوعی تجلی بیانیه مأموریتشان نیز هست، اهمیت بسزایی دارد. در این پژوهش، متن شعارهای تبلیغاتی شرکتهای برتر ایرانی و خارجی، شامل 29 شعار جذاب فروشگاههای اینترنتی داخلی و 24 شعار جذاب فروشگاههای اینترنتی خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. جهت پیشپردازش متون و ترکیب آن با روش خوشهبندی و الگوریتم میانگین K - means از روش متنکاوی استفاده شده، همچنین برای قرارگیری در خوشههای جدا و تشخیص مهمترین ریشهها در هر خوشه، تکنیک تصمیمگیری چند شاخصه MADMبه کار گرفته شده است؛ تا علاوه بر مشخص کردن محتوای شعارها، تفاوتها و شباهتهای بین این دو جهتگیری نیز آشکار شود. با تطبیق خوشههای داخلی و خارجی معلوم شد که توجه شرکتهای داخلی بیشتر بر مفاهیمی چون “محصول " و “کلیگویی" است، اما شرکتهای خارجی بر مفاهیمی “همچون توجه به مشتری" متمرکزند.
کلید واژگان
شعارهای تبلیغاتیفروشگاه های اینترنتی
متن کاوی
خوشه بندی
میانگین k
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشگاه سمناندانشگاه سمنان
شاپا
1022-71802645-3797




