• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 23, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 23, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رسـانه‌هـا و اسطـورة مصـرف‌گـرایـی1: تحلیل موردی تبلیغات تله‌شاپینگ/ نوشته : کمال خالق پناه , کامل دلپسند و آوات رضانیا

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    233.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه سرمایه‌داری متأخر بیش از هر شکلی به مثابه یک امر فرهنگی در جهان حضور دارد و تداوم آن در گرو استفاده ‌از رسانه‌ها است. بورژوازی رسانه‌ای حوزة ‌استثمار خود را به دایره وسیع‌تری کشیده‌ است و کل خرده‌بورژوازی جهانی را در بر می‌گیرد. الگوی فرهنگی سرمایه‌داری متأخر مبتنی بر رواج مصرف‌گرایی و ایجاد اسطوره‌هایی است که ردپای خود بورژوازی را در ترویج اشکال مصرف‌گرایی می‌پوشاند. ما در این مقاله بر آن هستیم تا با استفاده ‌از نظریة ‌اسطوره‌شناسی‌های بارت و روش‌شناسی خاص آن، اسطوره‌های مصرف‌گرایی را برملا کنیم و به‌اشکال مختلف طبیعی‌سازی امر مصرف‌گرایی در ایران بپردازیم. در این مقاله ‌از روش اسطوره‌شناسی استفاده شده ‌است تا اسطوره‌های موجود در تبلیغات ماهواره‌ای تله‌شاپینگ 2 فارسی مشخص شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رواج مصرف‌گرایی در تله‌شاپینگ‌‌ها، مبتنی بر اسطوره‌هایی است که فرد را با مصرف کردن خشنود می‌کند و حس یکپارچه بودن با دیگران را به‌او می‌بخشد. کالا  به شکلی جذاب، جانشین ایدئال‌های مصرف کننده برای تجربه‌های هنری، مذهبی و خانوادگی از دست رفته می‌شود. مصرف کننده، میل خود را برای ارضای فرهنگی، با پاداش‌هایی که‌از خریدن و تملک کالاها نصیبش می‌شود، تعالی می‌بخشد و انواع اسطوره‌پردازی‌های رسانه‌ای در شکل یک الگوی اجتماعی را جایگزین نیازهای معنوی می‌کند.
    کلید واژگان
    اسطوره‌شناسی
    مصرف‌گرایی
    تله‌شاپینگ
    تبلیغات
    خرده بورژوازی
    سرمایه‌داری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-11-21
    1391-09-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    http://qjmn.farhang.gov.ir/article_53563.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133097

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب