بررسی مبنای فلسفة نظریة رسانة شوروی با تأکید بر آرای مارکس/ نوشته : محمد مهدی فرقانی , حمید عزیزی و فرید عزیزی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مبنای فلسفة نظریة رسانههای شوروی است. فلسفة نظریة رسانة شوروی متأثر از آرای مارکس و هگل است. این دو متفکر با تأثیرگذاری بر آرای لنین و حزب بلشویک باعث شدند که حزب بلشویک قواعد خاصی را بر رسانهها اعمال کند و آنها را ملزم به رعایت اصول خاصی کند. در این پژوهش سعی شدهاست با استفاده از آرای مارکس و هگل مبنای فلسفة نظریة رسانههای شوروی با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی، استخراج شود. در این پژوهش بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آرای هگل بیشتر بهطور غیرمستقیم بر این نظریه تأثیرگذار بوده است. در این زمینه آرای مارکس بر نظریة رسانههای شوروی تأثیرات مستقیمتری گذاشته و باعث شده که لنین و حزب پیشرو از رسانهها بهعنوان ابزاری آگاهیبخش استفاده کنند تا با استفاده از آن آگاهی واقعی را به پرولتاریا انتقال دهند و به این وسیله راه آزادی نهایی آنها را هموار کنند.
کلید واژگان
نظریة رسانههای شورویفلسفة رسانه
خودآگاهی
دیالکتیک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




