معرفی و ارزیابی مدل اقناعی احتمال موشکافی/ نوشته : علیرضا دهقان و آرین طاهری
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدل "احتمال موشکافی“ (Elaboration Likelihood Model)بیش از سه دهه بهعنوان یکی از نظریههای مهم مطالعات اقناع در حوزة روانشناسی اجتماعی، ارتباطات و بهدنبال آنها در حوزة تبلیغات، مطرحشده و از جهات نظری و تجربی مورد نقد قرار گرفتهاست. نظر به اینکه مفاهیم و چارچوب نظری و عملی این مدل، کمتر در منابع فارسیزبان مورد تدقیق و ارزیابی قرار گرفتهاست، هدف از این مقاله، معرفی ابعاد و جنبههای مختلف مدل احتمال موشکافی وتحلیل چگونگی مفهومسازیهای پردامنة آن است. این هدف از طریق مرور، ارزیابی و نقد مفاهیم بنیادین این مدل و همچنین بازنگری در انتقادات مطرحشده از سوی سایر پژوهشگران  صورت گرفتهاست. در این مقاله خواهیم دید که مفهومسازیهای پیچیده مدل احتمال موشکافی، چگونه آن را از خاستگاه پارادایمیکمّینگر و تجربی در پژوهشهای علوم اجتماعی جدا میکند و به رویکردی کیفینگر در مطالعات اقناع نزدیک میکند.  
کلید واژگان
مدل احتمال موشکافیارتباط اقناعی
تغییر نگرش
مسیرهای اقناع
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




