• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه تطبیقی کارکرد رسانه‌های اجتماعی در صدا و سیما و شبکة بی‌بی‌سی فارسی/ نوشته : احسان پوری و زهرا عنایتی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    568.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه رسانه‌های اجتماعی یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در تحولات اجتماعی محسوب می‌شوند. رسانه‌های اجتماعی که در حوزة رسانه‌های نوین جای گرفته‌اند، در برهه‌های حساس سیاسی‌ـ اجتماعی، در مقابل محدودیت ضریب نفوذ رسانه‌های سنتّی ظرفیت بالای خود را نشان داده‌اند. تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده‌است. پژوهش‌ها نشان داده‌است که رسانه‌های اجتماعی خاستگاه تحولات بسیاری در جامعة مدنی هستند و رابطة تنگانگی میان حوزة عمومی و بدنة دولت‌ها برقرار کرده‌اند. اهمیت نقش‌آفرینی مجریان رسانه‌های جمعی در رسانه‌های نوین اجتماعی موضوعی است که رویترز در سال 2010، در گزارش "خبرنگاری در عصر رسانه‌های اجتماعی“ منتشر کرد. در این گزارش به رشد پدیده‌ای به نام "شهروند خبرنگار“ و تأثیر آن بر رسانه‌های سنتّی اشاره و بر ضرورت بقا و فعال‌بودن خبرنگاران در رسانه‌های اجتماعی تأکید شد. (خبرنگاری در عصر رسانه‌های اجتماعی، 2010) در این مقاله با بررسی همگرایی رسانة ملی و شبکة تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با شبکة اجتماعی فیس‌بوک به‌دنبال تعیین میزان استفادة مجریان رسانة ملی و بی‌بی‌سی فارسی از ظرفیت این شبکه‌های اجتماعی در جریان‌سازی و جهت‌دهی افکار عمومی ‌بوده‌ایم. بدین سبب، میزان فعالیت مجریان شناخته‌شدة صدا و سیما و مجریان شبکة بی‌بی‌سی فارسی در بازة زمانی 17 تا 27 اردیبهشت ماه 1392، هم‌زمان با ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مورد مطالعه قرارگرفته‌است. میزان اثرگذاری فعالبت مجریان با شاخص‌هایی چون میزان مطالب منتشرشدة مرتبط با انتخابات و نامزدهای ریاست‌جمهوری و بازخورد مخاطبان تحلیل شده‌است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، با تفاوت قابل توجهی مجریان شبکة فارسی بی‌بی‌سی نسبت به مجریان صدا و سیما از فرصت رسانه‌های اجتماعی به‌منظور تنویر افکار عمومی بهره برده‌اند.
    کلید واژگان
    رسانه‌های اجتماعی
    همگرایی رسانه‌ای
    ارتباطات سیاسی
    شبکه‌های اجتماعی مجازی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-05-22
    1393-03-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    http://qjmn.farhang.gov.ir/article_51859.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133030

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب