بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای جمعی و مسئولیت-پذیری جوانان (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
(ندگان)پدیدآور
مرادی, گلمرادمحمدی فر, نجاتمحلوجی, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله، سنجش رابطهی بین استفاده از رسانههای جمعی و مسئولیتپذیری جوانان شهر کرمانشاه میباشد. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. جامعهی آماری مورد مطالعه؛ جوانان شهر کرمانشاه میباشند که تعداد آنها برابر 360450 نفر است. تعداد 400 نفر به شیوهی تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSSتجزیه و تحلیل شدند. از روایی صوری برای ارزیابی گویهها و آلفای کرونباخ برای پایایی استفاده شد. نتایج همبستگی نشان میدهد که بین میزان استفاده از رسانهها (چاپی و الکترونیکی) و مسئولیتپذیری جوانان ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که رسانههای الکترونیکی نسبت به رسانههای چاپی میتواند پیشبینیکنندهی قویتری برای مسئولیت اجتماعی جوانان باشد. رسانهها در آگاهی ساختن جوانان به وظایف و تعهداتشان نقش اساسی به عهده دارند تا جایی که باعث تغییر در نگرشهای جوانان نسبت به تعهدات و وظایف شان شده است؛ همچنین نتایج این پژوهش نشاندهندهی ارتباط معنادار بین دو سازه استفاده از رسانهها و مسئولیتپذیری جوانان است.
کلید واژگان
مسئولیت اجتماعیجوانان
رسانههای چاپی
رسانههای الکترونیکی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University Of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامآباد غربدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مسائل اجتماعی ایران دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-32052588-6444




