عوامل مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی؛ مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر شهرکرد
(ندگان)پدیدآور
کریمیان, کبریپارسامهر, مهربانافشانی, سید علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی روانی مرتبط با  گرایش نوجوانان دختردبیرستانهای شهرکرد به شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر شهرکردکه در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهد. حجم نمونه 390 نفر برآورد شده است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای جمعآوری گردید. یافتهها نشان داد بین میزان تحصیلات والدین دانشآموزان، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، سادگی و سهولت استفاده از شبکههای اجتماعی، احساس همنوایی با دوستان ، نیاز به پیشرفت و ارضای نیازها  با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشانگر تأثیر معنادار پنج متغیر میزان استفاده دانشآموزان از شبکه های مجازی، سادگی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مدت زمات عضویت در شبکههای اجتماعی، ارضای نیازها و احساس همنوایی با دوستان از شبکههای اجتماعی مجازی در گرایش نوجوانان به شبکههای اجتماعی مجازی است که در این میان میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی نقش بیشتری را در تبیین متغیر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی ایفا میکند. 
کلید واژگان
گرایششبکههای اجتماعی مجازی
عوامل اجتماعی روانی
نوجوانان
شهر شهرکرد
شماره نشریه
80تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
فارغ التحصیل از دانشگاه یزداستاد دانشگاه
استاد دانشگاه یزد
شاپا
1735-11622538-2772




