• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 14, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 14, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطبوعات محلی و انتخابات ریاست جمهوری

    (ندگان)پدیدآور
    فرقانی, محمد مهدیخجیر, یوسف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.517 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف شناسایی رویکرد مطبوعات محلی به نهمین دوره انتخاباتریاست جمهوری به تحلیل محتوای اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نه روزنامه محلی فجر آذربایجان (استان آذربایجان شرقی)، نسل فردا (استان اصفهان)، سبحان (استان فارسی)، زمان (استان تهران)، نیم نگاه (استان فارس)، مهد آزادی (استان آذربایجان شرقی)، گیلان امروز (استان گیلان)، بشیر مازندران (استان مازندران) و زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) با سه گرایش سیاسی راست، میانه و چپ می پردازد. نمونه آماری این پژوهش ایام تبلیغات رسمیانتخابات ریاست جمهوری از ۶ خرداد ماه ۳۸۴ ا تا ۲۶ خرداد ماه 1384 (جز روزهای تعطیل ) است. در ۱۶ روز مورد بررسی، جمعاً 1572 واحد تحلیل از نظر ۲۴ مقوله مورد بررسی قرار گرفت. روش به کار رفته در این پژوهش «تحلیل محتوا» است. برای بررسی نحوه پوشش خبری در اخبار و مطالب انتخاباتی از نرمافزارspssو آزمون کای اسکویر (خی دو) استفاده شد. در این پژوهش به بررسی 19 مقوله سبک مطلب، محور اصلی مطلب انتخاباتی، هدف مطلب، مهمترین موضوع مطلب، برنامه کاندیدا، نوع حمایت مطلب از کاندیدا، نوع رویکرد مطلب به کاندیدا، نحوه کارزار تبلیغاتی، نشانگاه مطلب، منشع مطلب، جهتگیری مطلب، میزان مطلب تولیدی، منبع مطلب، جغرافیای تحت پوشش، محل رویداد مطلب، تیتر در صفحه اول و محل قرار گرفتن عکس پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که در بین سه گرایش سیاسی روزنامه های مورد بررسی،تمامی مقوله ها، جز مقوله تیتر در صفحه اول، از تفاوت معناداری برخوردار بودند. مقوله نشانگاه مطلب به دلیل اینکه نسبت خانه های فراوانی مورد انتظار کمتر از ۵، پس از ادغام نیز بیش از ۲۵ درصد بود، مورد قضاوت قرار نگرفت. یافته های برخی مقوله ها عبارتند از: مهمترین موضوع مطلب با ۲۷/۶ درصد مربوط به دیدگاه ها و برنامههای کاندیدا و کم اهمیت ترین موضوع مطلب با 5/0 درصد مربوط به مسائل محلی، بیشترین کاندیدا مطرح با 7/15 درصد مربوط به علی اکبر هاشمی رفسنجانی و کم ترین کاندیدا مطرح با 2/3 درصد مربوط به محسن مهرعلیزاده، 2/42 درصد رویکرد مطالب نسبت به کاندیدا احترام آمیز و ۴/۳ درصد اهانتآمیز، 6/32درصد منشاء مطلب مربوط به کاندیدا و 5/0 درصد مربوط به شهردار و مسوولان شهرداری بود.
    کلید واژگان
    مطبوعات محلی
    ارتباطات سیاسی
    تبلیغات سیاسی
    برجسته سازی
    عینیت و سوگیری

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2007-05-22
    1386-03-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    1735-1162
    2538-2772
    URI
    http://qjss.atu.ac.ir/article_5332.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131462

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب