مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان
(ندگان)پدیدآور
باغداساریانس, آتیناگلشنی, فاطمهقشقایی, مهنازنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش به مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی و عادی پرداخته¬ است. جامعه آماری را تمامی کودکان پسر 7 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی (در کلینیک-های شهر تهران) و عادی شهر تهران تشکیل داده¬اند که از بین آن¬ها تعداد 30 کودک بیش¬فعال از دو کلینیک و تعداد 30 کودک نیز از کودکان عادی با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر نسخه نوین هوش¬آزمای تهران- استانفورد- بینه (1388) و آزمون¬های پونزو، مولر- لایر و خطای عمودی- افقی می¬باشد. مدل آماری پژوهش حاضر، تحلیل واریانس چندمتغیری به منظور بررسی ارتباط بین خطاهای ادراکی و هوشبهر کودکان با تأکید بر اختلال بیش¬فعالی است. در نهایت، یافته¬های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین خطای ادراکی و هوش کودکان عادی و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی وجود دارد. بدین ترتیب که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی از خطای ادراکی بالاتری برخوردارند و در بررسی نیمرخ هوشی نیز مشخص گردید هوش غیرکلامی و کلامی، حافظه فعال و دانش در کودکان عادی بالاتر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی می¬باشد.
کلید واژگان
خطای ادراکینیمرخ هوشی
اختلال نقص توجه- بیشفعالی
کودکان عادی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
شاپا
2383-03282383-2304




