| dc.contributor.author | باغداساریانس, آتینا | fa_IR |
| dc.contributor.author | گلشنی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | قشقایی, مهناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:22:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:22:34Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:22:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:22:34Z | |
| dc.date.issued | 2014-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-05-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-03-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | باغداساریانس, آتینا, گلشنی, فاطمه, قشقایی, مهناز. (1393). مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان. فصلنامه تحقیقات روانشناختی, 6(21), 49-64. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0328 | |
| dc.identifier.issn | 2383-2304 | |
| dc.identifier.uri | http://qpr.iauctb.ac.ir/article_511956.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131088 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش به مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی و عادی پرداخته¬ است. جامعه آماری را تمامی کودکان پسر 7 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی (در کلینیک-های شهر تهران) و عادی شهر تهران تشکیل داده¬اند که از بین آن¬ها تعداد 30 کودک بیش¬فعال از دو کلینیک و تعداد 30 کودک نیز از کودکان عادی با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر نسخه نوین هوش¬آزمای تهران- استانفورد- بینه (1388) و آزمون¬های پونزو، مولر- لایر و خطای عمودی- افقی می¬باشد. مدل آماری پژوهش حاضر، تحلیل واریانس چندمتغیری به منظور بررسی ارتباط بین خطاهای ادراکی و هوشبهر کودکان با تأکید بر اختلال بیش¬فعالی است. در نهایت، یافته¬های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین خطای ادراکی و هوش کودکان عادی و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی وجود دارد. بدین ترتیب که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی از خطای ادراکی بالاتری برخوردارند و در بررسی نیمرخ هوشی نیز مشخص گردید هوش غیرکلامی و کلامی، حافظه فعال و دانش در کودکان عادی بالاتر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی می¬باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 356 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه تحقیقات روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | خطای ادراکی | fa_IR |
| dc.subject | نیمرخ هوشی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال نقص توجه- بیشفعالی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان عادی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه خطای ادراکی و نیمرخ هوشی کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 21 | |
| dc.citation.spage | 49 | |
| dc.citation.epage | 64 | |