مرور دوره 2, شماره 4 بر اساس عنوان

  • بررسی فضایل اهل بیت علیهم السلام در تفسیر روح‌المعانی 

    عباسی, الهام؛ خاکپور, حسین؛ گلی, مهرناز (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2015-09-23)
    اهل بیت عصمت و طهارت در تبیین و تفسیر آیات قرآن نقش به سزایی بر عهده داشته‌اند؛ علاوه بر شیعیان، مفسران اهل سنت نیز از این تفاسیر بهره جسته‌اند. آنان اغلب به فضایل و جایگاه اهل بیت (ع) در تفسیرشان اشاره داشته‌اند که خود ...

  • تجلّی اخلاق فردی در سوره قصص 

    محمدی راد, حمید؛ سازجینی, مرتضی؛ غفاری, زین العابدین (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2015-09-23)
    در این پژوهش به بررسی فضایل اخلاق فردی در سوره قصص پرداخته شد. از داستان حضرت موسی (ع) و سایر افراد مطرح در سوره، نکات بسار مهمی در بُعد اخلاق فردی قابل برداشت است. از نکات اخلاقی استنباط شده از اعمال موسی (ع) می­توان به ...

  • جایگاه ارزشی زن در قرآن کریم و بررسی شبهات پیرامون آن 

    دهقان نژاد, رضا (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2015-09-23)
    مقاله حاضر، ضمن اشاره به جایگاه ارزشی زن در یهودیت و مسیحیت و دوران جاهلیت جزیره العرب و دیدگاه‌های متفاوت در این زمینه، آن را از منظر قرآن کریم مورد مطالعه قرار داده و برخی از مهم‌ترین شبهاتی که در راستای احیا و تثبیت ...

  • جایگاه علی (ع) در تفسیر قرآن 

    عبداللهی عابد, صمد؛ ناصح, علی احمد (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2015-09-23)
    قرآن، کتاب هدایت است و آدمی با مراجعه به آن می‌تواند به اهداف هدایتی قرآن دست یابد؛ ولی از آنجا که قرآن به کلیات پرداخته است و جزئیات را به عهده پیامبر (ص) گذاشته است، ضروری است که برای فهم عمیق قرآن به احادیث آن حضرت ...

  • شیوه گزینش و طبقه بندی روایات تفسیری با نگاه به تفسیر المیزان 

    صدری فر, نبی اله؛ مولوی, محمد (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2015-09-23)
    تفاسیر اثری ترکیبی است از روایات معتبر، روایات جعلی و اسرائلیات. بنابراین در مرحله اول باید روایات جعلی را از روایات معتبر تفکیک نمود. چنین نیست که روایات معتبر، در تفاسیر اثری همگی به عنوان تفسیر قرآن قلمداد شوند. روایات ...

  • شیوه گزینش و طبقه‌بندی روایات تفسیری با نگاه به تفسیر المیزان 

    صدری فر, نبی اله؛ مولوی, محمد (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان, 2015-09-23)
    تفاسیر اثری ترکیبی است از روایات معتبر، روایات اسرائیلی؛ بنابراین، در مرحله اول باید روایات جعلی را از روایات معتبر تفکیک نمود. چنین نیست که روایات معتبر، در تفاسیر اثری همگی به عنوان تفسیر قرآن قلمداد شوند. روایات معتبر ...