زبان و تفکّر؛ رویکردی قرآنی، تحلیلی معناشناختی
(ندگان)پدیدآور
جمشیدی راد, محمد صادقلسانی فشارکی, محمدعلیصانعی پور, محمدحسنعلوی, سیدمحمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تقدّم یا تأخّر تفکّر و تحصیل معنا نسبت به زبان و گفتار و تأثیر هرکدام بر دیگری و کیفیت آن مهمترین وجوه مسأله در رابطۀ زبان و تفکّر است. «تعیینکنندگی زبان برای تفکّر»، «تعیینکنندگی تفکّر برای زبان»، «استقلال زبان و تفکّر از هم» و «استقلال زبان و تفکّر در آغاز تکوین و وابستگی آنها به هم در تکامل» چهار نظریه مطرح در این بارهاند. در این میان، معرفت قرآنی حاصل از تحقیق موضوعی و معناشناختی آیات مرتبط، علاوه بر غنابخشی به دستاوردهای بشری، بهویژه در تبیین کیفیّت تأثیر زبان بر ذهن، میتواند پشتوانۀ نظری تدوین برنامههای اجتماعی تربیتی گفتمانمحور و مهمتر از همه در راستای اصلاح رویکرد به آموزش و ترویج قرآن کریم، در پاسخ به چرایی ماهیت زبانی آن، نقشآفرین باشد. آیاتی از قرآن کریم شناخت یا عدم شناخت به حقایقی را در تحقّق و چگونگی کنشهایی در «زبان بیانگر» تعیینکننده نشان میدهد؛ اما «زبان دریافتی»، با لحاظ همبستگی لفظ و معنا، «کارکردی توجیهی» بر ذهن انسان به دو نحو «ذکری» و «لهوی» دارد. ثمربخشی شناختهایی نو، بسترسازی برای آیات غیرکلامی، محوریّت برای ارزیابی و تغییر تصوّرات و تصدیقات و سببیّت برای تثبیت شناختها و باورهای انسان پیامد کارکرد توجیهی زبان در بیان قرآن کریم است.
کلید واژگان
زبانتفکّر
ذکر
لهو
قرآن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشیار و مدیرگروه الهیات دانشگاه پیام نوراستادیار دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استادیار گروه الهیات دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور
شاپا
2322-38042538-614X




