تبیین چارچوب تعالی پژوهش: گامی به سوی ارائه الگوی نظام ارزیابی کیفیت پژوهش در آموزش عالی کشور
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, قاسمحسینی, نیرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر که با روش کتابخانه ای انجام شده، این است که با معرفی و تبیین چارچوب تعالی پژوهش ( REF) که برای ارزیابی کیفیت پژوهش مؤسسات آموزش عالی انگلستان مورد استفاده قرار میگیرد، توجه پژوهشگران حوزه آموزش عالی کشور را به سمت انجام تحقیقات مشابه در خصوص معرفی و تبیین سایر چارچوبها و الگوهای به کار رفته در دنیا و نیز بررسی چالشها، مزایا و الزامات کاربست هر یک از الگوها در آموزش عالی کشور جلب کند و سرآغازی برای جهت گیری به سوی رفع خلاء تحقیقاتی و نظری موجود در این زمینه و طراحی الگوی کارامد نظام ارزیابی کیفیت پژوهش در آموزش عالی کشور باشد. در چارچوب تعالی پژوهش ) REF (، کارکرد پژوهشی مؤسسات آموزش عالی توسط هیأتهای متخصصِ رشته محور بر پایه سه ملاک (بروندادهای پژوهشی، تأثیر و محیط پژوهش)؛ ارزیابی، داوری و رتبه بندی میشود. نشانگرها برای ارزیابی بروندادهای پژوهشی شامل اصالت، اهمیت و دقت است. تأثیر پژوهشها بر حسب دو نشانگر دامنه و اهمیت اثرات، و محیط پژوهش بر حسب دو نشانگر پویایی و پایداری ارزیابی میشود. در پایان مقاله به برخی الزامات مفهومی، ساختاری و رفتاریِ پیادهسازی چارچوب تعالی پژوهش در آموزش عالی کشور اشاره شده است.
کلید واژگان
نظام ارزیابی کیفیت پژوهشخلق دانش
چارچوب تعالی پژوهش
آموزش عالی
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز




