مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی)
(ندگان)پدیدآور
ترکاشوند, فتانهرضوی, سید علی اصغرعاقلی, میثمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر، با هدف مطالعه رابطه بین مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت دانشانجام گرفته است. بهمنظور سنجش مدیریت کیفیت جامع از مدل مالکوم بالدریج، شامل شش مؤلفه رهبری، برنامهریزی استراتژیک، مشتریمداری، مدیریت فرایند، مدیریت منابع انسانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. مدیریت دانش نیز شامل پنج فرایند کسب دانش، ایجاد دانش، اشتراک دانش، ذخیره دانش و کاربرد دانش در نظر گرفته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی– پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، سرپرستان و کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است، که با توجه به جامعه ۸۶۶ نفری کارکنان حجم نمونه مورد نیاز پژوهش ۲۶۶ نفر محاسبه شده است. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بود که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 896/0 تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزار مدلسازی معادلات ساختاری Smart PLS استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، فقط میان مؤلفه رهبری و مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت و ارتباط سایر مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع با مدیریت دانش تأیید نشدهاند.
کلید واژگان
برنامهریزی استراتژیکمدیریت منابع انسانی
مدیریت کیفیت جامع
مدیریت دانش
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلاستادیار رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور




