مرور دوره 9, شماره 28 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
استخراج مؤلفه های روان درمانگری وجودی از اندیشه جلال الدین محمد مولوی
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)پژوهش حاضر بهمنظور استخراج مؤلفههای درمان وجودی مبتنیبر ادبیات عرفانی، بهویژه آثار جلالالدین محمد مولوی ارائه شده است. طرح تحقیق در چارچوب مطالعات کیفی، در زمره طرحهای مفهومی و یا نظری و با استفاده از روش استنتاج ...
-
بررسی و تحلیل «جسمانیت نفس» از دیدگاه صدرالمتألهین
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)تعبیر «جسمانیت نفس» در آثار صدرالمتألهین براساس دو نظریه متفاوت از وی قابل تفسیر است: نظریه اول، حدوث جسمانی نفس است که براساس آن، نفس در مراحل ابتدایی وجود خود امری منطبع و حال در ماده است و نظریه دوم، ذاتی بودن «اضافه ...
-
هندسه تعامل ادراکات و نفس در ساختار و عملکرد شاکله
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)تحلیلهای ارائهشده پیرامون «شاکله» در تفاسیر قرآنی ما را به تعابیر حکما درخصوص «صورت نوعیه انسانی» رهنمون میشود. در این بستر، ادراکات محور اصلی شکلگیری و تحولات شاکله و علت ناقصه در عملکرد آن خواهد بود. در مقاله حاضر ...
-
هویت شناسی نماز در مثنوی معنوی
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)نماز، زیباترین جلوه پرستش است که در قالب فرامینی از سوی حضرت حق و توسط پیامآور او به بشریت ارزانی شده است. در اهمیت آن همین بس که در روایات، عِدل اسلام شمرده شده و تارکان آن در زبان قرآن، سالکان دوزخاند. از نظر مولوی ...
-
مفهوم شناسی واژه عدالت در فقه امامیه
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)فقهای امامیه درباره مفهوم عدالت آرای گوناگونی ارائه دادهاند. بهطورکلی اختلاف آنها دراینباره در سه حوزه اساسی قابل طرح است: 1. فقهایی چون شیخ انصاری و امام خمینی، مفهوم عدالت را از قبیل ملکه دانستهاند؛ در مقابل، فقهایی ...
-
رابطه خدا با انسان؛ تمثل، تجسد یا تجلی؟
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)شناخت خداوند و ارتباط با او از مسائل مهم الهیاتی در ادیان ابراهیمی است. مسیحیان معتقدند خدا که نادیدنی است، خود را با تابش در مسیح متجسد ساخت. از نظر آنها، عیسی مسیح مکاشفه خداست. بنابراین تجسد خدا در مسیح از مهمترین ...
-
تبیین مفهوم لذت و اقسام آن از منظر غزالی
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2013-02-19)غزالی لذت را به ادراک ملایم تعریف کرده و برای آن اقسام مختلفی بیان میکند که عبارتند از: لذت حسی و قلبی، لذت حسی و غیر حسی، لذت ظاهری و باطنی، لذت حسی و عقلی، لذت عقلی و بدنی. او چگونگی تکوین و تکامل لذات در انسان را ضمن ...



