• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خواندن به مثابه یک مهارت راهبردمحور: حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    داوری, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    243.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: خواندن به مثابه یکی از مهارت­های مهم سوادآموزی در سه دهه اخیر با حجم قابل­توجهی از پژوهش­ها همراه بوده است. به استناد این پژوهش­ها، تقویت و بهره­گیری موثر از این مهارت در گرو تسلط فراگیر بر راهبردهایی است که سهم بسزایی در آموزش طبیعی مهارت خواندن و درک مطلب دارد. با توجه به بهره­گیری عملی از این دسته از راهبردها در کتاب­های آموزش زبان اول و دوم در جوامع مختلف و به­ویژه جوامع انگلیسی زبان، بررسی و تحلیل کتاب­های آموزش خوانداری زبان فارسی در نظام آموزشی نشان می­دهد که در آموزش این مقوله تا حد قابل­توجهی از راهبردهای موثر این مهارت استفاده نشده است؛ نقصی که ماحصل آن برآورده نشدن اهداف آموزش این مهارت در نظام آموزشی است. هدف: بررسی وضعیت کتابهای خوانداری ابتدایی از نظر توجه به راهبردهای آموزش خواندن هدف اصلی این پژوهش بود. روش: ضمن بررسی توصیفی و تحلیلی مهم‌ترین راهبردهای مطرح در تقویت مهارت خواندن، به روش کیفی و تحلیل متن به ارزیابی تعدادی از درس­های کتاب‌های خوانداری کلاس‌های سوم،  چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرداخته شده تا میزان تنوع و کارکرد آنها در مقایسه با مهم‌ترین راهبردهای مطرح در این حوزه مقایسه شود. یافته‌ها:آموزش خواندن در کتاب‌های خوانداری با رویکرد مهارت راهبردمحور فاصله دارد. بهره­گیری از یافته­های چنین پژوهش­هایی که کمتر در حوزه کتاب‌های آموزش زبان فارسی صورت پذیرفته است، نه­تنها می­تواند در تألیف کتاب‌هایی از این دست بهره گرفته شود،  بلکه  به­طور مشخص مدرسان این کتاب‌ها می­توانند با درک این کاستی، از این راهبردها در آموزش بهتر مهارت خواندن در کلاس­های خود استفاده نمایند.
    کلید واژگان
    آموزش خواندن
    راهبرد
    کتاب‌های خوانداری. خواندن فارسی
    نظریه‌های خواندن

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kurdistan
    سازمان پدید آورنده
    دامغان

    شاپا
    2588-4948
    URI
    http://readingj.uok.ac.ir/article_53834.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126791

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب