• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتاب‌باز

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی, خدیجه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    600.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتاب‌باز به ‌عنوان یکی از اولین برنامه­های روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است. روش: جامعه آماری پژوهش کلیه برنامه­های پخش‌شده در فصل اول کتاب­باز است که از طریق وب‌سایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار گردآوری داده­ها سیاهه‌وارسی محقق ساخته است. نتایج: استفاده از رویکردهای نشاط‌آور و سرگرم­کننده می‌تواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. استفاده از افراد شناخته‌شده و بیان تجربه­های آنان درباره کتابخوانی و معرفی کتاب‌های تأثیرگذار توسط آن‌ها می­تواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. تحلیل محتوای 128 برنامه نشان دادکه خانواده در دوران کودکی نقش مؤثر در عادت به خواندن داشته و قصه­گویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل نقش مهمی را ایفا نموده است. شعر، ادبیات و تاریخ به ترتیب اولویت­های خواندن مهمانان را تشکیل داده و آثار نویسندگان کلاسیک ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی مورد توجه بسیاری از مهمانان بوده است. در ادبیات آثار مارکز و کتاب صدسال تنهایی وی بیشترین تأثیر را بر مهمانان گذاشته و توسط آن‌ها معرفی‌شده است. نهادهای مختلف فرهنگی که درزمینه کتاب فعالیت می­کنند همچون کتابخانه­های عمومی که با همه افراد جامعه سروکار دارند می­توانند جهت جذب مخاطب از این‌گونه فعالیت‌ها در کتابخانه­های خود استفاده نمایند تا کتابخانه از محیط کسل‌کننده که باعث دوری برخی از افراد می‌گردد به محیطی شاد و جذاب تبدیل گردد همچنین کتابخانه­ها می‌توانند با چنین برنامه­هایی همکاری کرده و باعث شناخت بیشتر مردم از خدمات و امکانات این مراکزگردند. عدم معرفی آثار برگزیده نویسندگان مطرح معاصر ایرانی و همچنین معرفی نکردن مراکز مهم مرتبط با کتاب از جمله کتابخانه و عدم مصاحبه با کتابداران می­تواند از ضعف­های عمده این برنامه باشد.
    کلید واژگان
    سرگرمی
    کتاب­باز
    کتابخوانی
    معرفی کتاب
    بازی/نمایش خلاق و خواندن
    جامعه شناسی خواندن
    فرهنگ خواندن

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kurdistan
    سازمان پدید آورنده
    کتابدار

    شاپا
    2588-4948
    URI
    http://readingj.uok.ac.ir/article_61164.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126800

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب