رویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتابباز
(ندگان)پدیدآور
مرادی, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتابباز به عنوان یکی از اولین برنامههای روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است. روش: جامعه آماری پژوهش کلیه برنامههای پخششده در فصل اول کتابباز است که از طریق وبسایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار گردآوری دادهها سیاههوارسی محقق ساخته است. نتایج: استفاده از رویکردهای نشاطآور و سرگرمکننده میتواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. استفاده از افراد شناختهشده و بیان تجربههای آنان درباره کتابخوانی و معرفی کتابهای تأثیرگذار توسط آنها میتواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. تحلیل محتوای 128 برنامه نشان دادکه خانواده در دوران کودکی نقش مؤثر در عادت به خواندن داشته و قصهگویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل نقش مهمی را ایفا نموده است. شعر، ادبیات و تاریخ به ترتیب اولویتهای خواندن مهمانان را تشکیل داده و آثار نویسندگان کلاسیک ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی مورد توجه بسیاری از مهمانان بوده است. در ادبیات آثار مارکز و کتاب صدسال تنهایی وی بیشترین تأثیر را بر مهمانان گذاشته و توسط آنها معرفیشده است. نهادهای مختلف فرهنگی که درزمینه کتاب فعالیت میکنند همچون کتابخانههای عمومی که با همه افراد جامعه سروکار دارند میتوانند جهت جذب مخاطب از اینگونه فعالیتها در کتابخانههای خود استفاده نمایند تا کتابخانه از محیط کسلکننده که باعث دوری برخی از افراد میگردد به محیطی شاد و جذاب تبدیل گردد همچنین کتابخانهها میتوانند با چنین برنامههایی همکاری کرده و باعث شناخت بیشتر مردم از خدمات و امکانات این مراکزگردند. عدم معرفی آثار برگزیده نویسندگان مطرح معاصر ایرانی و همچنین معرفی نکردن مراکز مهم مرتبط با کتاب از جمله کتابخانه و عدم مصاحبه با کتابداران میتواند از ضعفهای عمده این برنامه باشد.
کلید واژگان
سرگرمیکتابباز
کتابخوانی
معرفی کتاب
بازی/نمایش خلاق و خواندن
جامعه شناسی خواندن
فرهنگ خواندن
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan




