بازکاوی سورۀ بقره بر اساس نظریه آمیختگی مفهومی
(ندگان)پدیدآور
قائمی, مرتضیمسبوق, سید مهدیذوالفقاری, اکرمنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در زبان شناسی شناختی مفهوم سازی نقش بسیار مهمی در شناخت معنا دارد. نظریه «آمیختگی مفهومی» به خوبی توانسته روش مفهوم سازی و معنای موجود در ذهن را با بررسی زبان مورد تحلیل قرار دهد. بررسی دقیق متون و درک همه جانبۀ معانی آن ها باعث شد تا این نظریه در تحلیل و بررسی قرآن به دلیل مفهومی بودن آن مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش سورۀ بقره را بهعنوان بخشی از کتاب آسمانی برگزید و با گزینش آیات منتخبی از آن مفهوم حقیقی و معنوی آنها را با استفاده از دیدگاه آمیختگی مفهومی بیان نمود. هدف این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده، بیان مفاهیم پنهان در قرآن و نمایش هنرآفرینی آن در بیان مسائل گوناگون و پاسخ به این سؤال است که اولاً آیا دیدگاه آمیختگی مفهومی در قرآن کریم قابل انطباق است؟ ثانیاً چگونه آمیختگی مفهومی در قرآن بهکار گرفته شده است؟ پس از تحلیل شناختی آیات این نتیجه حاصل شد که آمیختگی در تحلیل آن ها مفید واقع شده و علاوه بر مطرح کردن مسائل انتزاعی، توصیف قشرهای مختلف جامعه و احکامی مانند قصاص کاربرد دارد و این قابلیت در آن وجود دارد که به بهترین شکل ممکن ابعاد پنهان این مسائل را به مخاطب عرضه نماید.
کلید واژگان
زبانشناسی شناختیمفهومسازی
فضاهای ذهنی
آمیختگی مفهومی
سورۀ بقره
پژوهش های توصیفی زبان شناسی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینادانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا
دانشجو ی دکتری دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2252-07402322-4975




