بهرههای هنری عینالقضات از گزارههای دینی در تمهیدات
(ندگان)پدیدآور
دشتی, مهدیتقوایی, منصورهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از محققان از جمله مشایخ صوفیه در طول تاریخ، تعاریف متعددی از عرفان و تصوف ارائه کردهاند. نخستین تعریف از آنِ معروف کرخی (وفات: 200 هـ. ق) میباشد. نیکلسون در پیدایش و سیر تصوف 78 تعریف از تصوف، ذکر کرده است که البته این تعاریف تنها از سه کتابِ (تذکره الاولیاء، رساله قشیریه و نفحات الانس) برگرفته شدهاند و هیچ کدام آن طور که باید جامع و مانع نیستند. به نظر میرسد در این میان، دکتر شفیعی کدکنی تعریف کامل و جامعتری را ارائه داده است. بنابر تعریف ایشان «تصوف حاصل برخورد هنری است با مذهب». در این مقاله به عنوان ارائه نمونهای از مصادیق این تعریف، پس از شرح و توضیح «برخورد هنری» و «تبیین هنری»، تعدادی از آیات و احادیثی که در تمهیداتِ عین القضات همدانی (وفات: 525 هـ. ق) مورد برخورد یا تبیین هنری واقع شده است بررسی و تحلیل شده تا مشخص گردد عین القضات در استفاده از آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار علیهم السلام چه کرده است، برخورد هنری و یا تبیین هنری؟
کلید واژگان
: تمهیداتعینالقضات
برخورد هنری
تبیین هنری
تأویل
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2008-92522538-2012




