بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری (مورد مطالعه کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره))
(ندگان)پدیدآور
بنیسی, پرینازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پپژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)به تعداد 624 نفر تشکیل دادهاند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان برابر با 234 نفر برآورد شد و این تعداد به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد در مقیاس پنج ارزشی لیکرت با عناوین پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) با ضریب پایایی 86/0، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) با ضریب پایایی 82/0 و پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون (2004) با ضریب پایایی 88/0 بوده است. دادههای گردآوری شده به کمک آزمونهای K-S و رگرسیون چندگانه از طریق نرمافزار آماری SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که 1- بین مدیریت دانش با کیفیت زندگی کاری رابطه معناداری وجود دارد و مدیریت دانش 1/67 درصد از تغییرات کیفیت زندگی کاری را از طریق ابعاد خلق دانش، ذخیره دانش، سازماندهی دانش، کسب دانش، کاربرد دانش و انتشار دانش تبیین میکند. 2- بین هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری رابطه معناداری وجود دارد و هوش هیجانی 7/61 درصد از تغییرات کیفیت زندگی کاری را از طریق ابعاد خودمدیریتی، خودآگاهی، مدیریت رابطه، آگاهی اجتماعی تبیین میکند.
کلید واژگان
مدیریت دانشهوش هیجانی
کیفیت زندگی کاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




