عملکرد مخلوط آسفالتی حاوی افزودنی گوگاس
(ندگان)پدیدآور
کاووسی, امیرتقوی زواره, حسنابراهیم زاده, مهدیاحمدی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
عریانشدگی و شیارشدگی از جمله خرابیهای مهمی هستند که در روسازیهای آسفالتی رخ میدهند. حساسیت رطوبتی تمایل مخلوطهای آسفالتی به عریانشدگی است که میتواند مقدمهای برای ایجاد خرابیهایی از قبیل ترک خوردگی، شنزدگی و به ویژه شیارشدگی باشد. در این پژوهش آزمایشگاهی، مقاومت در برابر شیارشدگی و عریانشدگی مخلوطهای آسفالتی حاوی درصدهای مختلف گوگاس (30،40 و50 درصد وزن حجمی قیر) که نمونهای از افزودنی گوگرد پلیمری است مورد ارزیابی قرار گرفته و با مخلوط آسفالتی شاهد در همان شرایط مقایسه شده است. پس از تعیین درصد قیر بهینه به روشمارشال، به بررسی اثر افزودنی گوگاس بر حساسیت رطوبتی مخلوطها با استفاده از آزمایشهای مقاومت کششی غیرمستقیم (AASHTO T-283) و نیز شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی با استفاده از پارامتر نسبت مارشال (ASTM D-1559) پرداخته شد. بهمنظوربررسیاثردما،آزمایشنسبتمارشالدردودمای45و60درجه سانتیگراد انجامشد. نتایج آزمایش نسبت مارشال نشان داد که افزودن گوگاس به مخلوط آسفالتی موجب افزایش استقامت مارشال، کاهش روانی و نیز افزایش پارامتر نسبت مارشال شد. همگی این موارد موحب افزایش مقاومت مخلوط آسفالتی در برابر شیارشدگی میگردد. نتایج آزمایش کششی غیر مستقیم نیز نشان داد که گوگاس به خودی خود باعث افزایش مقاومت در برابر حساسیت رطوبتی نشده و بدین منظور باید از افزودنیهای ضد عریان شدگی استفاده کرد.
 
کلید واژگان
مخلوط آسفالتی گرمگوگردپلیمری
شیارشدگی
حساسیت رطوبتی
شماره نشریه
95تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




