ارزیابی سناریوهای روانسازی ترافیک شهری با استفاده از شبیهسازی نرمافزاری (مورد مطالعه: محلات کیانپارس و کیانآباد کلانشهر اهواز)
(ندگان)پدیدآور
حجازی, سید جعفرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه جمعیت کلانشهرها به شدت در حال افزایش میباشد این در حالی است که زیرساختها به ویژه حملونقل جوابگوی این تغییر نبوده و این امر ترافیک را به معضل اساسی در کلانشهرها تبدیل کرده است. از این رو جهت روانسازی این معضل توجه به تغییرات کاربری اراضی شهری و استفاده از مدلهای شبیهسازی جهت حل آن، امری ضروری است. هدف این پژوهش نیز ارزیابی سناریوهای روانسازی ترافیک در محلات کیانپارس و کیانآباد کلانشهر اهواز میباشد. روش این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی – تحلیلی میباشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش اسنادی و کتابخانهای و جهت کسب اطلاعات ترافیکی از روش میدانی استفاده گردید. در تحلیل دادهها نیز از نرمافزارArc GIS و AIMSUN برای تهیه نقشهها و شبیهسازی سناریوها استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان چهار سناریوی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتهاند به ترتیب سناریوی یکطرفهسازی شبکه، سناریوی نصب چراغهای فرمان، سناریوی مدیریت شبکه و سناریوی حملونقل همگانی به علت کیفیت بالای شاخصهای خروجی مدل AIMSUN بهترین عملکرد را در روانسازی ترافیک محدوده مورد مطالعه مورد خواهند داشت. در نهایت سناریوی یکطرفهسازی شبکه در اولویت اول و اجرای تقاطعهای چراغدار در اولویت دوم جهت روانسازی در نظر گرفته شدهاند.البته بدون در نظر گرفتن مطالعات کاربری اراضی و پیشبینیهای مربوط به آن هر کدام از سناریوهای پیشنهادی  با شکست مواجهه خواهند شد.
کلید واژگان
روانسازی ترافیکسناریو
کاربری اراضی
کلانشهر اهواز
مدل شبیهسازی (AIMSUN)
شماره نشریه
95تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانشاپا
1735-062X2676-4261




