• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه ادبیات داستانی
    • دوره 2, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه ادبیات داستانی
    • دوره 2, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی مدرن از منظر هگل

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله می‏کوشد از میان آرای متعدّد هگل، دربارۀ هنر و زیبایی‌شناسی، به بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین (مدرن) بپردازد. به طور کلّی تراژدی از نظر هگل عبارت است از گونه‌ای درام که در آن برخورد و تصادم میان دو موضع رخ می‌دهد؛ دو موضعی که هر یک به‌ خودی خود از حیث اخلاقی موجّه‎اند. در پایان تراژدی، این تصادم به‌طریقی رفع می‌شود. در این میان تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین که یکی به دورۀ کلاسیک هنر و دیگری به دورۀ رمانتیک هنر تعلّق دارد، با توجّه به نظرگاه کلّی ِهگل به این دوره‌های تاریخ هنر، از یکدیگر متمایز می‌شوند؛ ضمن این‌‌که به ‌نظر می‌رسد از دید هگل، تراژدی یونان باستان با اصل تراژدی یا تراژدی به‌طور کلّی، هم‌خوانی بیشتری دارد. این در حالی است که مطابق با اصول هگل، هنر رمانتیک که متأخّر از هنر کلاسیک است، باید صورت متکامل‌تر و برتر هنر و در نتیجه تراژدی نوین که متأخّر از تراژدی باستان است، باید صورت متکامل‌تر و برتر تراژدی باشد. در این مقاله پس از بررسی تراژدی یونان باستان و نوین از منظر هگل، به این ابهام نیز پاسخ داده شده­است.  
    کلید واژگان
    کلیدواژه‌ها: تراژدی
    تراژدی یونان باستان
    تراژدی نوین (مدرن)
    هنر کلاسیک
    هنر رمانتیک

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2014-05-22
    1393-03-01
    ناشر
    دانشگاه رازی

    شاپا
    2676-6531
    2676-654X
    URI
    https://rp.razi.ac.ir/article_517.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123782

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • طرحی در هندسه تراژدی با تکیه بر تراژدی سیاوش در شاه‌نامة فردوسی 

      بازرگان, محمدنوید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
      ارسطو دربارة فن شعر، انواع آن و اهدافی که از هر یک انتظار می­رود سخنانی دقیق ابراز کرده است که امروزه علیرغم باورهای متنوع و متفاوت در این قلمرو، هم­چنان از اهمیت و ارزشی والا برخوردار است. یکی از مباحثی که او با تکیه و ...

    • مرغابی وحشی اثر ایبسن و مرغ دریایی اثر چخوف: تراژدی کلاسیک از منظری مدرن 

      بیاد, مریم؛ مرادپور, مهسا (دانشگاه تهران, 2009-02-19)
      تراژدی که از چالش بر‌انگیز‌ترین ژانر‌های ادبی به شمار می‌رود همواره توجه کسانی را که در پی درک بهتر خویش و دنیای اطرافشان بوده‌اند به خود جلب کرده است. قرن‌ها پس از زایش تراژدی در یونان باستان، همواره بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان ...

    • واکاوی تطبیقی ساختار روایی تراژدی داستان سیاوش و هیپولیت 

      قادری, شیرین؛ کزازی, میرجلال الدین؛ بیگ زاده, خلیل (دانشگاه تربیت مدرس, 2024-12-01)
      تراژدی نوعی ادب نمایشی از یونان باستان است که به شکل نمایش، بر روی صحنه اجرا می‌شود. ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی از نخستین کسانی بود که در کتاب فن شعر، دربارۀ تراژدی، به طور کامل بحث کرده و به معرّفی و توضیح آن پرداخته است. ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب