دوره 2, شماره 6
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مقایسة عنصرگرهافکنی در دو منظومة لیلی و مجنون نظامی و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی
(دانشگاه رازی, 2014-05-22)لیلی و مجنون از مشهورترین داستانهای عاشقانه ادب کهن ایران است که ریشهای عربی دارد و نخستین بار نظامی گنجوی آن را به نظم درآورد. پس از نظامی، نظیرهگویان بسیاری به سرودنِ این داستان پرداختند؛ از جمله میتوان به ...
-
بررسی ساختار روایی رمان پیکر فرهاد عبّاس معروفی از منظر جریان سیّال ذهن
(دانشگاه رازی, 2014-05-22)یکی از شیوههای مدرن روایت داستان، شیوۀ جریان سیّال ذهن است. در این نوع از روایت، گرچه نویسنده تمایل به ناپیدایی خویشتن دارد؛ امّا چنین به نظر میآید که قسمت عمدۀ واقعه در همان لحظهای روی میدهد که خواننده داستان ...
-
تحلیل خاطرهنوشتۀ نورالدّین پسر ایران از منظر عنصر شخصیّت
(دانشگاه رازی, 2014-05-22)کتاب نورالدّین پسر ایران، خاطرهنوشتهای از دوران دفاع مقدّس است که با توجّه به ویژگیهایش، در حوزۀ ادبیّات داستانی قرار میگیرد. از آنجا که یکی از عناصر کلیدی و بسیار تعیینکننده در داستاننویسی امروزی، پرداختن ...
-
چندصدایی در روایت با مادرم همراه
(دانشگاه رازی, 2014-05-22)با مادرم همراه نام زندگینامۀ سیمین بهبهانی (1393- 1306) است که چندی پیش از مرگ او در سال (1391) منتشر شد. این نثر، روایتی چندصدایی یا چندآوایی است و سه نوع راوی و زاویۀ دید در متن آن حضور دارد. این راویان عبارتند ...
-
جدال خودآگاه و ناخودآگاه در رمان اضطراب ابراهیم
(دانشگاه رازی, 2014-05-22)تلاش انسان مدرن برای دستیابی و تحقّق امیال و لذّتها، او را به جدالی درونی وامیدارد. هنجارها و قوانین اجتماعی نقش بازدارندهای در حصول لذّت بر عهده دارند؛ امّا گاه نهاد لذّتطلب چندان سرکش میشود که به همه چیز پشت پا ...
-
بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی مدرن از منظر هگل
(دانشگاه رازی, 2014-05-22)این مقاله میکوشد از میان آرای متعدّد هگل، دربارۀ هنر و زیباییشناسی، به بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین (مدرن) بپردازد. به طور کلّی تراژدی از نظر هگل عبارت است از گونهای درام که در آن برخورد و تصادم میان دو موضع ...



