دوره 2, شماره 6

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل خاطره‌نوشتۀ نورالدّین پسر ایران از منظر عنصر شخصیّت 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه رازی, 2014-05-22)
    کتاب نورالدّین پسر ایران، خاطره‌نوشته‌‌ای از دوران دفاع مقدّس است که با توجّه به ویژگی‌هایش، در حوزۀ ادبیّات داستانی قرار می‌گیرد. از آنجا که یکی از عناصر کلیدی و بسیار تعیین‌کننده در داستان‌نویسی امروزی، پرداختن ...

  • بررسی ساختار روایی رمان پیکر فرهاد عبّاس معروفی از منظر جریان سیّال ذهن 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه رازی, 2014-05-22)
    یکی از شیوه­های مدرن روایت داستان، شیوۀ جریان سیّال ذهن است. در این نوع از روایت، گرچه نویسنده تمایل به ناپیدایی خویشتن دارد؛ امّا چنین به نظر می­آید که قسمت عمدۀ واقعه در همان لحظه­ای روی می­دهد که خواننده داستان ...

  • مقایسة عنصرگره‌افکنی در دو منظومة لیلی و مجنون نظامی و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه رازی, 2014-05-22)
    لیلی و مجنون از مشهورترین داستان­های عاشقانه ادب کهن ایران است که ریشه­ای عربی دارد و نخستین بار نظامی گنجوی آن را به نظم درآورد. پس از نظامی، نظیره­گویان بسیاری به سرودنِ این داستان پرداختند؛ از جمله می­توان به ...

  • چندصدایی در روایت با مادرم همراه 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه رازی, 2014-05-22)
    با مادرم همراه نام زندگینامۀ سیمین بهبهانی (1393- 1306) است که چندی پیش از مرگ او در سال (1391) منتشر شد. این نثر، روایتی چندصدایی یا چندآوایی است و سه نوع راوی و زاویۀ دید در متن آن حضور دارد. این راویان عبارتند ...

  • جدال خودآگاه و ناخودآگاه در رمان اضطراب ابراهیم 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه رازی, 2014-05-22)
    تلاش انسان مدرن برای دست‏یابی و تحقّق امیال و لذّت­ها، او را به جدالی درونی وامی­دارد. هنجارها و قوانین اجتماعی نقش بازدارنده‏ای در حصول لذّت بر عهده دارند؛ امّا گاه نهاد لذّت‏طلب چندان سرکش می­شود که به همه چیز پشت پا ...

  • بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی مدرن از منظر هگل 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه رازی, 2014-05-22)
    این مقاله می‏کوشد از میان آرای متعدّد هگل، دربارۀ هنر و زیبایی‌شناسی، به بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین (مدرن) بپردازد. به طور کلّی تراژدی از نظر هگل عبارت است از گونه‌ای درام که در آن برخورد و تصادم میان دو موضع ...