بررسی تحلیلی آغاز و پایان منظومه شهریارنامه بر اساس روایتی نقالی
(ندگان)پدیدآور
جباره ناصرو, عظیمنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهریارنامه یکی از منظومههای پهلوانی نسبتاً مفصل پس از شاهنامه فردوسی است که آغاز و انجام آن افتاده است. این منظومه تنها منظومه پهلوانی پس از شاهنامه است که به یکباره و بدون هیچ مقدمهای آغاز میشود و بیفرجام به پایان میرسد و چندان توفیقی در میان عامه مردم نداشته است. به نظر میرسد دشواری ابیات، گسستگی پیوند معنایی میان بخشهای مختلف داستان، افتادگیهای روایت به ویژه در آغاز و پایان داستان از عوامل مؤثر در پذیرش نیافتن این منظومه در میان مردم بوده باشد. در منطقه کوهمره سرخی، چهار روایت شفاهی از منظومههای پهلوانی پس از شاهنامه موجود است که از این میان، دو روایت «برزونامه» و «بانوگشسبنامه» در میان برخی از قصهگویان و راویان رواج دارد اما دو روایت «فرامرزنامه» و «شهریارنامه» در ذهن و زبان مردم جایگاهی ندارد. این دو روایت تنها به وسیله مسنترین و معروفترین نقال این منطقه- علی حسین عالینژاد، آخرین بازمانده نقالان و راویان منطقه- روایت میشود. در روایت وی منظومه دارای آغاز و پایانی سنجیده و روشن است و سراینده آن نیز – که بر اساس تحقیقات انجام شده معلوم نیست- مشخص است. در این جستار تلاش شده است با رویکردی تحلیلی به مباحث زیر پرداخته شود: ذکر خلاصهای از آغاز و انجام داستان در روایت نقالی موجود، بررسی و تحلیل عناصر بومی و اساطیری در روایت نقالی، پاسخ به این پرسش که آیا راویان به نسخهای کامل از منظومه شهریارنامه دسترسی داشتهاند یا خود دست به آفرینش آغاز و انجام منظومه زدهاند، اشارهای به تفاوتها و شباهتهای روایت نقالی و روایت منظوم، ذکر حکایت چگونگی سرایش منظومه و پاسخ به این پرسش که تا چه میزان میتوان به درستی این حکایت اعتماد کرد.
کلید واژگان
منظومه پهلوانیروایت شفاهی
روایت منظوم
شهریارنامه
منطقه کوهمره سرخی
نقد و شرح متون ادب فارسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
azim_jabbareh@yahoo.comشاپا
2008-54862476-3268




