نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorروضاتیان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorمصطفوی روضاتی, محمد جلیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:02:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:02:13Z
dc.date.available1399-07-08T22:02:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:02:13Z
dc.date.issued2016-07-22en_US
dc.date.issued1395-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-04en_US
dc.date.submitted1395-07-13fa_IR
dc.identifier.citationروضاتیان, مریم, مصطفوی روضاتی, محمد جلیل. (1395). بررسی و مقایسه تحلیلی وجه دین ناصرخسرو و مثنوی مولوی. متن شناسی ادب فارسی, 8(2), 73-90. doi: 10.22108/rpll.2016.20415fa_IR
dc.identifier.issn2008-5486
dc.identifier.issn2476-3268
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/rpll.2016.20415
dc.identifier.urihttp://rpll.ui.ac.ir/article_20415.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123621
dc.description.abstractبررسی و مقایسه تحلیلی آثار بزرگان علاوه بر نشان دادن تأثیرپذیری آن‌ها از یکدیگر می­تواند در طبقه‌بندی و تقسیم جریان‌های فکری و ادبی یک فرهنگ مفید باشد. ناصرخسرو قبادیانی و جلال‌الدین مولوی بلخی ظاهرًا هم در اصول فکری و بنیان­های اعتقادی و هم در تمثیل­ها، تشبیه­ها و تأویل­ها همانندی‌های تأمل ‌برانگیزی دارند. هدف این مقاله نشان دادن این اشتراکات با توجه به دو کتاب وجه دین ناصرخسرو و مثنوی مولوی است. این دو متفکر بزرگ همچنان ‌که خود بیان کرده­اند شعر و نثر را در راه بیان اندیشه‌ها و افکارشان به کار گرفته­اند. با وجود تفاوت اساسی در حوزه اندیشه و خاستگاه فکری این دو شاعر، زمینه‌های مشترکی در آثارشان وجود دارد که توجه به خاستگاه جغرافیایی مشترک، تأویل‌گرا و معناپرداز بودن هر دو و نیز احاطه مولوی به آثار پیشینیان این اشتراکات را توجیه می‌کند. مواردی همچون لزوم تمکین و فرمانبری از مردان حق و ضرورت حضور صاحبان باطن برای هدایت خلق، اهمیت باطن و معنا در دوگانه بزرگ ظاهر- باطن (جسم - معنا)، پیوسته دانستن اطاعت از مراتب صاحبان دعوت و مرشدان حق، بلندی مقام علم و شرف آدمی بر دیگران به سبب داشتن علم، اهمیت فراوان جهاد اکبر، نادان دانستن بیشتر خلایق، اکتسابی نبودن علوم اولیا و انبیا، نکوهش تقلید، لزوم دست‌یابی به باطن قرآن، تقسیم امور به دو وجه کلی علم و عمل، یکی‌ دانستن حقیقت ادیان و کتب آسمانی، وابسته‌ دانستن شریعت‌های آسمانی به رمز و مثل، نشان حق داشتن همه چیز عالم (حتی جمادات)، تقسیم انسان‌ها در سه دسته کلی و تقدم شرفی جهان دیگر بر جهان مادی، از جمله این همانندی­ها هستند. علاوه بر اشتراک در درون‌مایه­­ها، بعضاً تمثیل­ها و تأویل‌ها و استشهادها و به طور کلی مایه­های سخن مشابهند مانند تمثیل آیینه ناصرخسرو در برابر تمثیل مشهور شکار سایه مرغ مولوی و تمثیل درخت جوز.fa_IR
dc.format.extent226
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پ‍‍ژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofمتن شناسی ادب فارسیfa_IR
dc.relation.ispartofTextual Criticism of Persian Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/rpll.2016.20415
dc.subjectناصرخسروfa_IR
dc.subjectمولویfa_IR
dc.subjectوجه دینfa_IR
dc.subjectمثنویfa_IR
dc.subjectنقد و شرح متون ادب فارسیfa_IR
dc.titleبررسی و مقایسه تحلیلی وجه دین ناصرخسرو و مثنوی مولویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage73
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد