• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روستا و توسعه
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روستا و توسعه
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی شمال کشور

    (ندگان)پدیدآور
    فلاح جلودار, ربیعفرج‌الله حسینی, سیدجمالحسینی, سیدمحمودمیردامادی, سیدمهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    294.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ربیع  ،  حسینی،   * [1]        این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی شمال کشور انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را زنان روستایی کارآفرین استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تشکیل می‌دهند، و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده است. میانگین سنی زنان کارآفرین مورد بررسی 38 سال است، حدود نیمی از آنها فرزند اول یا دوم خانواده هستند، و شغل پدر بیش از نیمی از آنان کشاورزی است. حیطه کاری اکثریت آنان فعالیت‌هایی همچون کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و خدمات است. از نظر پاسخگویان خانواده بیشترین تأثیر را بر موفقیت کاری آنان داشته است. کمک به بهبود شرایط زندگی خانواده و پس از آن کسب درآمد مستقل مهم‌ترین محرک پاسخگویان جهت راه‌اندازی کسب و کار و حصول موفقیت بوده است. امکان پیش‌بینی نیاز مردم به محصولات و خدمات و امکان پیش‌بینی میزان تقاضا برای محصولات و خدمات نسبت به سایر عوامل در محیط کاری آنها مهیاتر بوده است. از نظر ویژگی‌های روان‌شناختی، زنان کارآفرین عمدتاً آینده‌نگر، نوگرا و خوداتکا هستند. بیش از نیمی از آنان در کلاس‌های مرتبط با کسب و کار شرکت نموده‌اند و از نظر مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، بیشتر آنها در شرکت‌های تعاونی عضویت دارند. تلویزیون، بازدید از کسب وکار دیگران و شرکت در کلاس‌های آموزشی‌ـ ترویجی رایج‌ترین کانال‌های ارتباطی جهت کسب اطلاعات شغلی بوده است. موفقیت زنان کارآفرین استان مازندران بیشتر از استان‌های گیلان وگلستان است. زنانی که بر تأثیر پدر بر موفقیت خود صحه گذاشتند نسبت به سایر زنان از میانگین موفقیت بالاتری برخوردار بوده‌اند. همبستگی میزان موفقیت زنان کارآفرین با انگیزه کسب درآمد بیشتر و کمک به بهبود شرایط زندگی خانواده مثبت و معنی‌دار، با ویژگی منفعت‌طلبی و خودرأیی منفی و معنی‌دار، و با میزان استفاده از رادیو، تلویزیون و اینترنت مثبت و معنی‌دار بوده است.
    کلید واژگان
    کارآفرینی/ زنان روستایی/ شمال کشور/ مازندران (استان)/ گیلان (استان)/ گلستان (استان)

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2008-02-20
    1386-12-01
    ناشر
    موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی
    Agricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)

    شاپا
    1563-3322
    2645-6486
    URI
    http://rvt.agri-peri.ac.ir/article_59292.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123079

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب