• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی صدرا
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی صدرا
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397

    (ندگان)پدیدآور
    بمپوری, ساجدهقلجه, مهنازنویدیان, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: استرس و فرسودگی شغلی ازجمله خطراتی است که پرستاران با آن مواجه یوده و استفاده صحیح از زمان می­تواند در کاهش آن تاثیرگذار باشد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. مواد و روش: این پژوهش نیمه تجربی، بر روی 120 پرستار و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. نمونه های گروه مداخله از بیمارستان امام علی(ع) وکنترل از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه دموگرافیک، استرس شغلی ENSS، فرسودگی شغلی ماسلاچ جمع ­آوری گردید.درگروه آزمون پس از تکمیل پرسشنامه ها آموزش مدیریت زمان به‌صورت چهارجلسه آموزش دردوگروه 30 نفره هفته‌ای دو جلسه به مدت 90 دقیقه به‌صورت سخنرانی با استفاده ازوسایل کمک‌آموزشی و پاور پوینت، اجرا گردید. 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزش مدیریت زمان، مجددا پرسشنامه استرس و فرسودگی شغلی درگروه مداخله تکمیل شد.درگروه کنترل پرسشنامه ها توسط پرستاران تکمیل و مجددا همزمان با گروه مداخله پس از 8 هفته تکمیل شد.تحلیل داده ها توسط آزمون های تی مستقل، تی زوجی، مجذور کای صورت گرفت. نتایج:میانگین تغییرات نمره استرس شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان درگروه مداخله وکنترل تفاوت معنی ­دارداشت (۰۰۱/0>P). میانگین تغییرات نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و موفقیت فردی فرسودگی شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (۰۰۱/0>P).P). میانگین تغییرات نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و موفقیت فردی فرسودگی شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (۰۰۱/0>P).P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مدیریت زمان در پرستاری، مدیران پرستاری بایستی نسبت به برگزاری دوره­های آموزش مدیریت زمان به صورت برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران اقدام نمایند.  
    کلید واژگان
    استرس شغلی
    فرسودگی شغلی
    آموزش مدیریت زمان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    Shiraz University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش داخلی و جراحی، ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
    استادیار، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
    استاد، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

    شاپا
    2322-4339
    URI
    https://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.83493.1062
    https://smsj.sums.ac.ir/article_45800.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122573

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب