نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبمپوری, ساجدهfa_IR
dc.contributor.authorقلجه, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorنویدیان, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:59:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:59:29Z
dc.date.available1399-07-08T21:59:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:59:29Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-20en_US
dc.date.submitted1398-05-29fa_IR
dc.identifier.citationبمپوری, ساجده, قلجه, مهناز, نویدیان, علی. (1398). تأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397. مجله علوم پزشکی صدرا, 7(4), 401-412. doi: 10.30476/smsj.2019.83493.1062fa_IR
dc.identifier.issn2322-4339
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.83493.1062
dc.identifier.urihttps://smsj.sums.ac.ir/article_45800.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122573
dc.description.abstract<strong>مقدمه</strong>: استرس و فرسودگی شغلی ازجمله خطراتی است که پرستاران با آن مواجه یوده و استفاده صحیح از زمان می­تواند در کاهش آن تاثیرگذار باشد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.<br /> <strong>مواد و روش</strong>: این پژوهش نیمه تجربی، بر روی 120 پرستار و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. نمونه های گروه مداخله از بیمارستان امام علی(ع) وکنترل از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه دموگرافیک، استرس شغلی ENSS، فرسودگی شغلی ماسلاچ جمع ­آوری گردید.درگروه آزمون پس از تکمیل پرسشنامه ها آموزش مدیریت زمان به‌صورت چهارجلسه آموزش دردوگروه 30 نفره هفته‌ای دو جلسه به مدت 90 دقیقه به‌صورت سخنرانی با استفاده ازوسایل کمک‌آموزشی و پاور پوینت، اجرا گردید. 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزش مدیریت زمان، مجددا پرسشنامه استرس و فرسودگی شغلی درگروه مداخله تکمیل شد.درگروه کنترل پرسشنامه ها توسط پرستاران تکمیل و مجددا همزمان با گروه مداخله پس از 8 هفته تکمیل شد.تحلیل داده ها توسط آزمون های تی مستقل، تی زوجی، مجذور کای صورت گرفت.<br /> <strong>نتایج</strong><strong>:</strong>میانگین تغییرات نمره استرس شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان درگروه مداخله وکنترل تفاوت معنی ­دارداشت (۰۰۱/0>P). میانگین تغییرات نمره خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و موفقیت فردی فرسودگی شغلی بعد از آموزش مدیریت زمان در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (۰۰۱/0>P).<br /> <strong>بحث و نتیجه گیری: </strong>با توجه به اهمیت مدیریت زمان در پرستاری، مدیران پرستاری بایستی نسبت به برگزاری دوره­های آموزش مدیریت زمان به صورت برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران اقدام نمایند.<br /> <strong> </strong>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.publisherShiraz University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی صدراfa_IR
dc.relation.ispartofSadra Medical Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.83493.1062
dc.subjectاسترس شغلیfa_IR
dc.subjectفرسودگی شغلیfa_IR
dc.subjectآموزش مدیریت زمانfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مدیریت زمان‌ بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد گرایش داخلی و جراحی، ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage401
dc.citation.epage412
nlai.contributor.orcid0000-0001-8657-9225


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد