نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکرباسی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorرستگاری پور, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:58:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:58:13Z
dc.date.available1399-07-08T21:58:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:58:13Z
dc.date.issued2014-05-22en_US
dc.date.issued1393-03-01fa_IR
dc.date.submitted2014-09-01en_US
dc.date.submitted1393-06-10fa_IR
dc.identifier.citationکرباسی, علیرضا, رستگاری پور, فاطمه. (1393). بررسی مزیت نسبی تولید و صادرات زعفران. علمی پژوهشی زراعت و فناوری زعفران, 2(1), 59-74. doi: 10.22048/jsat.2014.6186fa_IR
dc.identifier.issn2383-1529
dc.identifier.issn2383-2142
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22048/jsat.2014.6186
dc.identifier.urihttp://saffron.torbath.ac.ir/article_6186.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122129
dc.description.abstractکشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود در زمینه منابع مختلف کشاورزی از امکانات ویژه‌ای برای کشت زعفران برخوردار است. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 92-91 به بررسی مزیت نسبی تولید زعفران در شهرستان تربت‌حیدریه با استفاده از شاخص DRC و ماتریس تحلیل سیاسی PAM و در ادامه به بررسی مزیت نسبی صادرات زعفران پرداخته شد که به این منظور از شاخص‌های مزیت نسبی آشکارشده (RCA) و مزیت نسبی آشکارشده متقارن (RSCA) استفاده گردید. نتایج نشان‌داد شهرستان تربت‌حیدریه در تولید زعفران دارای مزیت نسبی است. همچنین بر طبق شاخص NPC قیمت بازاری محصول بیش از قیمت سایه‌ای آن است و لذا تولیدکننده از یارانه بهره برده است و از بازار محصول حمایت می‌شود. بر طبق معیار EPC نیز مداخله‌های دولت به سود تولید این محصول عمل کرده است و درمجموع از بازار نهاده و محصول حمایت می‌شود. درنهایت سودآوری خالص اجتماعی نیز در همه حالات مثبت می‌باشد. همچنین بر طبق هر دو معیار مزیت نسبی صادرات در سال‌های 2012-2004 کشورهای ایران، اسپانیا و یونان به ترتیب دارای اولویت مزیت نسبی صادرات در جهان می‌باشند درحالی‌که صادرات زعفران ایران ارزش‌افزوده بالایی ندارد لذا در راستای بهبود وضعیت کنونی، پیوستن به سازمان تجارت جهانی جهت کاهش تعرفه‌های صادرات، توجه به بازاریابی محصول و ارائه تسهیلات لازم ازجمله حمایت‌های ارزی پیشنهاد می‌شود.fa_IR
dc.format.extent313
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربت حیدریهfa_IR
dc.publisherUniversity Of Torbat Heydariehen_US
dc.relation.ispartofعلمی پژوهشی زراعت و فناوری زعفرانfa_IR
dc.relation.ispartofSaffron agronomy and technologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22048/jsat.2014.6186
dc.subjectتربت‌حیدریهfa_IR
dc.subjectماتریس تحلیل سیاستیfa_IR
dc.subjectمزیت نسبی آشکارشدهfa_IR
dc.subjectمزیت نسبی آشکارشده متقارنfa_IR
dc.subjectاقتصاد و بازاریابیfa_IR
dc.titleبررسی مزیت نسبی تولید و صادرات زعفرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد مدعو دانشگاه تربت‌حیدریهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربت حیدریه-تربت حیدریهfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue1
dc.citation.spage59
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد