• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه فرهنگ رسانه
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه فرهنگ رسانه
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل بازنمایی اچ آی وی/ ایدز در سینمای آمریکا مطالعه موردی: فیلم «انجمن مصرف‌کنندگان دالاس»

    (ندگان)پدیدآور
    آقایی, عاطفه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    213.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بیماری اچ آی وی/ ایدز دارای ابعاد اجتماعی مانند انواع تحریم‌ و تبعیض­ها و داغ ننگ است. بی‌تردید رسانه‌ها ازجمله سینما می‌توانند معنای اجتماعی بیماری اچ آی وی/ ایدز را تغییر دهند؛ بنابراین مطالعه معنایی که توسط سینما در رابطه با بیماری اچ آی وی/ ایدز برساخت می‌شود، اهمیت دارد. در این تحقیق فیلم «باشگاه مصرف‌کنندگان دالاس» محصول (2013) که آخرین تولید سینمای آمریکا در مورد بیماری اچ آی وی/ ایدز است، انتخاب شد؛ چرا که تجربه کشورهای دیگر در نمایش بیماری اچ ای وی/ ایدز می‌تواند در بازنمایی مناسب‌تر این بیماری در کشور ما مفید باشد. در این تحقیق سعی می‌کنم به این سؤالات پاسخ دهم که: در این فیلم بیماری اچ آی وی/ ایدز چگونه معنا می‌شود؟ و معنای اجتماعی تولیدشده چگونه زندگی بیمار را به چالش می‌کشد؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شناخت ما از قدرت رسانه‌ها در برساخت معناهای متفاوتی از این بیماری یاری رساند. مبانی نظری این تحقیق بر پایه نظریه کنش متقابل نمادین و مفهوم استیگما از گافمن است. این تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است و مفاهیم به دست آمده از این مطالعه را می‌توان در چهار مقوله کلی دسته‌بندی کرد. «مبارزه برای زندگی در تقابل با مرگ»، «تحول معنای عشق و زندگی در تقابل با نفرت و تعصب»، «به چاش کشیدن داغ ننگ بیماری در تقابل با برساخت معنایی مسلط» و «تغییر معنای بیماری برای بیمار». درنهایت نتیجه می‌گیریم که این فیلم با استفاده از قدرت ارتباطی سینما معنایی از بیماری اچ آی وی/ ایدز تولید می‌کند که داغ ننگ مسلط این بیماری در جامعه آمریکا را به چالش می‌کشد.
    کلید واژگان
    سینمای آمریکا
    اچ آی وی/ ایدز
    داغ ننگ
    تحلیل محتوا
    ارتباطات سلامت
    معنای اجتماعی
    کنش متقابل نمادین

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
    Iranian Association for cultural studies & communication
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران

    URI
    http://scm.iaocsc.ir/article_58021.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/117816

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب