نقش شبکههای اجتماعی در ارتقای سواد رسان های
(ندگان)پدیدآور
اسدی کرم, آذربرکت, محیانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله این مقاله بررسی نقش شبکههای اجتماعی در ارتقا و گسترش سواد رسانهای است. در این مقاله چگونگی گسترش سواد رسانهای در سطح کنشهای میان فردی در شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر بررسیشده است. در بخش نظری مقاله، نظریه ارتباطات مشارکتی مورد توجه قرارگرفته است. همچنین مدل الگوی پنج بعدی سواد رسانهای انتقادی بر اساس نظریات لن مسترمن و جف شر استخراج و مفهوم کنشهای بین فردی بهعنوان یکی از سطوح سواد رسانهای بررسیشده است تا بتوان نقش کنشهای بین فردی در شبکههای اجتماعی بهمنظور گسترش سواد رسانهای را تحلیل کرد. روش تحقیق به کار گرفتهشده در این تحقیق، روش تحلیل محتوای کیفی است. با توجه به موضوع مقاله، از میان روشهای گوناگون در تحلیل محتوای کیفی، «تحلیل محتوای کیفی عرفی» انتخابشده است. بر این اساس بیست پست از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر که در آن به مفهوم سواد رسانهای پرداختهاند، تحلیل و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که کنشهای میان فردی کاربران این دو شبکه اجتماعی در قالب پستهای نوشتهشده میتواند در پنج بعد شفافیت، زبان، رمزگشایی، بازنمایی و انگیزه منجر به آگاهی بخشی به مخاطبان و درنهایت گسترش سواد رسانهای شود.
کلید واژگان
ارتباطات مشارکتیتفکر انتقادی
رسانههای تعاملی
سواد رسانهای
شبکههای اجتماعی
کنشهای فردی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication
سازمان پدید آورنده
teacherresearcher




