سنجش و تحلیل میزان آگاهی از بیمههای مصرفمحور خودرو
(ندگان)پدیدآور
حمزه, اسماقنبرزاده, میترا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیمههای مصرفمحور خودرو در کشورهای توسعهیافته و برخی کشورهای درحالتوسعه مورد اقبال مردم قرار گرفته است و شرکتهای بیمه این کشورها را مجاب به توسعه این محصولات نموده است. در این راستا صنعت بیمه ایران نیز، از این امر غافل نمانده و برخی شرکتهای بیمه به این حوزه ورود کردهاند، اما بهطور کامل توسعه نیافته است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی و دانش بیمهگذاران از این نوع از بیمهها و ارائه راهبردهای مدیریتی در توسعه بیمههای مصرفمحور خودرو انجام گردید. در این پژوهش، از روش پیمایشی بهمنظور بررسی میزان آگاهی مردم در ایران استفاده شده است. بدین ترتیب با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامعین، حجم نمونه 396 نفر از بین بیمهگذاران خودرو شرکت بیمه سامان انتخاب شد. بهمنظور طراحی پرسشنامه، ابتدا، تجارب پنج نظرسنجی جهانی در زمینه تمایل مشتریان بیمه مصرفمحور مورد بررسی قرار گرفته شد. سپس با استفاده از نتایج این نظرسنجیها، پرسشنامه در خصوص میزان آگاهی از بیمههای مصرفمحور تدوین و نهایی شد. درنهایت، تجزیهوتحلیل نتایج پرسشنامه با استفاده از مدلهای آماری مختلف انجام شد. بر اساس نتایج پرسشنامه، بیشترین عدم آگاهی مربوط به ابزارهای تلماتیک مورداستفاده در بیمههای مصرفمحور و نصب آنها میشود که نشان میدهد میبایست در این زمینه برنامهریزیهایی بهمنظور بالا بردن سطح اطلاعات بیمهگذاران برای افزایش خرید این نوع بیمهنامه انجام شود. همچنین بیشترین عوامل تأثیرگذار در خرید بیمههای مصرفمحور، لحاظ تخفیف در زمان تمدید بیمهنامه در صورت رانندگی مطلوب و کمریسک و همچنین قیمت بیمهنامه است.
کلید واژگان
بیمه مصرفمحورتلماتیک
بیمه خودرو
آگاهی
اقتصاد مالی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه فناوریهای نوین بیمهای، پژوهشکده بیمه، تهران، ایراناستادیار، گروه بیمه اشخاص، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران
شاپا
2383-21182538-158X



