مدیریت دانش مشتری: رویکردی برای ادغام مدیریت دانش و مدیریت روابط با مشتری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
(ندگان)پدیدآور
رجبعلی بگلو, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهکارگیری نظریههای سازمان و مدیریت، و مدیریت دانش- به ویژه در سازمانهای دانشمحوری همچون کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی- علاوه بر اینکه باعث بهبود عملکرد اینگونه سازمانها میشود، باعث افزایش رضایتمندی کاربران/مشتریان نیز میگردد. با این وجود، بهکارگیری نظامی هدفمند و کارآمد در تعیین نیازمندیها و انتظارات کاربران/مشتریان به منظور دستیابی به رضایت و رفع نیازهای اطلاعاتی آنها تا حدودی نادیده گرفته شده است. نظام مدیریت دانش مشتری[2](سی.کِی.اِم.) که از همپوشانی بین دو نظام مدیریت دانش و مدیریت روابط با مشتری[3] (سی.آر.اِم.) بهوجود آمده است میتواند برای دستیابی به این منظور بهکار گرفته شود. در این مقاله سعی شده است تا پس از بررسی نظام سی.آر.اِم.، نظام مدیریت دانش و ارائه دیدگاهی نظاممند و متفاوت نسبت به دیگر نظامهای مرتبط با این دو نظام، جایگاه مدیریت دانش مشتری در مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، پس از بررسی مفاهیم کاربر و مشتری، کاربر/مشتری درونی و بیرونی و انواع دانش مشتری، ضرورت مدیریت دانش مشتری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار میگیرد. در پایان با بررسی ویژگیها، مزایا و نیازمندیهای مطرح شده در این راهبرد سازمانی، مدلی متناسب با رسالتها و اهداف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ارائه میشود.
کلید واژگان
مدیریت دانش مشتری (سی.کِی.اِم.)مدیریت روابط با مشتری (سی.آر.اِم.)
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
مدیریت دانش
شماره نشریه
16171391تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدشاپا
2008-451XRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طراحی الگوی بومی شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران
نیکوکار, غلامحسین؛ سلطانی, محمد رضا؛ نیاوند, عباس (دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, 2013-11-22)این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی، درپی پاسخ به این سؤال است که الگوی بومی شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی کدام است؟ برای دستیابی به الگویی که بتواند پاسخ ...
-
تأثیر مدیریت زنجیره تأمین پایدار بر اثربخشی سازمانی: نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع
شیشه بری, علیرضا؛ شجاعی, امیدعلی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان, 2022-02-20)هدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع در تأثیر مدیریت زنجیره تأمین بر اثربخشی سازمانی در کارکنان شرکت سیم و کابل ستاره یزد بود. این پژوهش از سری مطالعات همبستگی بود که با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری ...
-
تحلیل محتوای پژوهشهای فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران
ایمانی, حسین؛ عبدالله زاده, امیرحسین؛ پورعزت, علی اصغر (دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, 2018-09-23)هدف: در پژوهش حاضر درصدد تحلیل محتوای مقالات فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران بهمنزله یکی از نشریههای معتبر در رشته مدیریت دولتی در ایران هستیم. روش: پژوهش حاضر مبتنی بر روش تحلیل محتواست و جامعه آماری ...




