• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 16, شماره 52
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 16, شماره 52
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش تکلیف-محور و بازخورد تصحیحی بر ارتقاء توانش منظورشناختی: مطالعه فارسی آموزان سطح میانی

    (ندگان)پدیدآور
    زندمقدم, امیرتهوری, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    440.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به نبود پژوهشی جامع در راستای پیشرفت توانش منظورشناختی فارسی‌آموزان غیرایرانی، پژوهش حاضر به آموزش سه کنش­ گفتاری زبان فارسی (درخواست، رد و عذرخواهی) در چارچوب رویکرد تکلیف-محور همراه با ارائه بازخوردهای فرازبانی و بازگویی به فارسی‌آموزان سطح میانی پرداخت. به‌این‌منظور، 80 فارسی‌آموز سطح میانی به‌شکل نمونه­ گیری دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به چهار گروه دسته‌بندی شدند: گروه آموزشِ تکلیف-محورِ کنش­های گفتاری به‌همراه ارائه بازخورد فرازبانی؛ گروه آموزشِ تکلیف-محورِ کنش­های گفتاری به‌همراه ارائه بازخورد بازگویی؛ گروه آموزش سنتی کنش­های گفتاری به‌همراه ارائه بازخورد فرازبانی و گروه آموزش سنتی کنش­های گفتاری به‌همراه ارائه بازخورد بازگویی. داده‌های پژوهش با بهره‌گیری از آزمون تکمیل گفتمان تشریحی (Tajeddin et al., 2012) - که روایی و پایایی آن تأیید شده بود- در آغاز و پایان بررسی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) گرد‌آوری و برمبنای مقیاس تاگوچی (Taguchi, 2006) نمره‌‌دهی شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش سبب پیشرفت تولید کنش‌های گفتاری می‌شود و همچنین گروهی که سه کنش­ گفتاری را در قالب رویکرد تکلیف-محور و بازخورد فرازبانی دریافت کرده بودند، عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروه­ها داشتند. می­توان نتیجه گرفت که (1) تولید کنش­های گفتاری در فارسی‌آموزان از طریق آموزش پیشرفت می‌کند، (2) آموزش تکلیف-محور نسبت به روش سنتی در پیشرفت توانش منظورشناختی فارسی‌آموزان مؤثرتر است و (3) ارائه بازخورد فرازبانی نسبت به بازخورد بازگویی در پیشرفت توانش منظورشناختی غیرفارسی‌زبانان تأثیرگذارتر است. یافته‌های این پژوهش می­تواند در راستای پیشرفت توانش ارتباطی و توانش منظورشناختی فارسی­ آموزان به یاری مدرسان زبان فارسی و طراحان مواد آموزشی بیاید.
    کلید واژگان
    منظورشناسی زبان میانی
    کنش­ گفتاری
    آموزش تکلیف محور
    بازخورد تصحیحی بازگویی
    بازخورد تصحیحی فرازبانی.
    آزفا

    شماره نشریه
    52
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار زبان‌شناسی کاربردی، گروه‌های «زبان و ادبیات انگلیسی» و «زبان‌شناسی»، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2023.44868.2343
    https://zabanpazhuhi.alzahra.ac.ir/article_7476.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167347

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب