تأثیر آموزش تکلیف-محور و بازخورد تصحیحی بر ارتقاء توانش منظورشناختی: مطالعه فارسی آموزان سطح میانی
(ندگان)پدیدآور
زندمقدم, امیرتهوری, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به نبود پژوهشی جامع در راستای پیشرفت توانش منظورشناختی فارسیآموزان غیرایرانی، پژوهش حاضر به آموزش سه کنش گفتاری زبان فارسی (درخواست، رد و عذرخواهی) در چارچوب رویکرد تکلیف-محور همراه با ارائه بازخوردهای فرازبانی و بازگویی به فارسیآموزان سطح میانی پرداخت. بهاینمنظور، 80 فارسیآموز سطح میانی بهشکل نمونه گیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به چهار گروه دستهبندی شدند: گروه آموزشِ تکلیف-محورِ کنشهای گفتاری بههمراه ارائه بازخورد فرازبانی؛ گروه آموزشِ تکلیف-محورِ کنشهای گفتاری بههمراه ارائه بازخورد بازگویی؛ گروه آموزش سنتی کنشهای گفتاری بههمراه ارائه بازخورد فرازبانی و گروه آموزش سنتی کنشهای گفتاری بههمراه ارائه بازخورد بازگویی. دادههای پژوهش با بهرهگیری از آزمون تکمیل گفتمان تشریحی (Tajeddin et al., 2012) - که روایی و پایایی آن تأیید شده بود- در آغاز و پایان بررسی (پیشآزمون و پسآزمون) گردآوری و برمبنای مقیاس تاگوچی (Taguchi, 2006) نمرهدهی شد. یافتهها نشان داد که آموزش سبب پیشرفت تولید کنشهای گفتاری میشود و همچنین گروهی که سه کنش گفتاری را در قالب رویکرد تکلیف-محور و بازخورد فرازبانی دریافت کرده بودند، عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروهها داشتند. میتوان نتیجه گرفت که (1) تولید کنشهای گفتاری در فارسیآموزان از طریق آموزش پیشرفت میکند، (2) آموزش تکلیف-محور نسبت به روش سنتی در پیشرفت توانش منظورشناختی فارسیآموزان مؤثرتر است و (3) ارائه بازخورد فرازبانی نسبت به بازخورد بازگویی در پیشرفت توانش منظورشناختی غیرفارسیزبانان تأثیرگذارتر است. یافتههای این پژوهش میتواند در راستای پیشرفت توانش ارتباطی و توانش منظورشناختی فارسی آموزان به یاری مدرسان زبان فارسی و طراحان مواد آموزشی بیاید.
کلید واژگان
منظورشناسی زبان میانیکنش گفتاری
آموزش تکلیف محور
بازخورد تصحیحی بازگویی
بازخورد تصحیحی فرازبانی.
آزفا
شماره نشریه
52تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبانشناسی کاربردی، گروههای «زبان و ادبیات انگلیسی» و «زبانشناسی»، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2008-88332538-1989



