• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 20, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 20, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شاخص ها و مؤلفه های برنامۀ درسی محیط کار استادان دانشگاه: رویکردی در راستای توسعۀ حرفه ای

    (ندگان)پدیدآور
    سردارآبادی, مهشیدمومنی مهموئی, حسینزنگویی, اسداللهعجم, علی اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    554.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر شاخص ­ها و مؤلفه ­­های برنامۀ درسی محیط کار برای استادان دانشگاه است؛ رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعۀ پژوهش نیز تمامی مقالاتی هستند (218 مقاله) که از سال 2010 تا 2023 میلادی در مورد شاخص ­های برنامۀ ­درسی محیط کار برای استادان دانشگاه ارائه شده­اند. نمونۀ پژوهش 30 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده ­ها و به‌صورت هدفمند انتخاب شده­اند. داده ­های پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شده ­اند. در راستای اعتبارسنجی یافته­ ها معیارهای لینکلن و گوبا (1989) به‌کار گرفته شد، به این صورت که صحت و استحکام یافته­ ها از طریق سه معیار تأییدپذیری، اعتبار و اطمینان حاصل شد. با تجزیه و تحلیل داده ­ها، ابعاد برنامۀ درسی محیط کار برای استادان در 5 بُعد، 16 محور و 59 شاخص شامل ابعاد راهبردها و برنامه‌های آموزشی (شامل شاخص ­هایی چون نیازسنجی، یادگیری شبکه ­ای، خودراهبری، کوچینگ و منتورینگ و توجه به مهارت‌های یادگیری)، مدیریت دانش (دانش ­افزایی و کسب دانش، تسهیم­ دانش، انتقال و انتشار دانش)، بُعد سازمانی (مشتمل بر شاخص ­های توجه به ویژگی ­های شخصیتی و ادراکی استادان، رهبری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی و شغلی)، پژوهش محوری (ارزش‌گذاری به یافته‌های پژوهشی و نتایج تحقیقاتی، کیفیت‌بخشی به برنامه‌های پروژه‌ای و پژوهش‌های کاربردی و توجه به روحیۀ پژوهشی استادان) و شبکه‌سازی و ایجاد اجتماعات یادگیرنده (مشتمل بر محورهایی چون شبکه­ سازی درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی) مورد سازمان­دهی قرار گرفت. نتایج نشان داد برنامۀ درسی محیط کار استادان دارای ابعاد مختلفی است که توجه به آن زمینۀ تحول در توسعۀ حرفه ­ای استادان را فراهم می ­آورد.
    کلید واژگان
    توسعه حرفه‌ای
    برنامه‌درسی محیط کار
    اساتید
    آموزش عالی
    سنتزپژوهی
    مدیریت آموزشی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
    دانشیار علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی،تربت حیدریه، ایران
    استادیار علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
    گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2023.43803.3786
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_8117.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167079

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب