• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی نوجوانان شهر آباده

    (ندگان)پدیدآور
    عابدی, مرجانناصری, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی نوجوانان شهر آباده انجام بود.روش‌ها: این پژوهش با روش نیمه‌تجربی و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر 14 تا 18 ساله شهر آباده در سال 1402 بوده است. نمونه پژوهش شامل 68 نفر از دانش‌آموزان دختر شهر آباده بود که در محدودۀ سنی 14 تا 18 ساله قرار داشتند و به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. هر دو گروه در مرحلۀ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، پرسشنامۀ خود انتقادی تامسون و زاروف و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی را تکمیل نمودند. گروه آزمایش، طی 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش وتعهد قرار گرفت. در نهایت، داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از آزمون‌های تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره نشان از تأیید اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هر دو متغیر وابستۀ پژوهش حاضر هم در زمان پس‌آزمون و هم پیگیری با ضریب معناداری (05/0>p) داشت. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهره‌گیری از فنونی همانند کاربرد تکنیک‌های ذهنی، مشاهده خود به عنوان زمینه، تکنیک‌های گسلش شناختی، تصریح ارزش‌ها و عمل متعهدانه می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی جوانان مورد استفاده گیرد.
    کلید واژگان
    آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد
    تنظیم شناختی هیجان
    خودانتقادی
    نوجوانان
    روانشناسی آموزشگاه

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.
    استادیار ، گروه روان‌شناسی، واحد فیروز آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، فارس، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2025.16190.5989
    https://jsp.uma.ac.ir/article_3825.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166702

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب