اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی نوجوانان شهر آباده
(ندگان)پدیدآور
عابدی, مرجانناصری, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی نوجوانان شهر آباده انجام بود.روشها: این پژوهش با روش نیمهتجربی و طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر 14 تا 18 ساله شهر آباده در سال 1402 بوده است. نمونه پژوهش شامل 68 نفر از دانشآموزان دختر شهر آباده بود که در محدودۀ سنی 14 تا 18 ساله قرار داشتند و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هر دو گروه در مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، پرسشنامۀ خود انتقادی تامسون و زاروف و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی را تکمیل نمودند. گروه آزمایش، طی 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش وتعهد قرار گرفت. در نهایت، دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمونهای تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره نشان از تأیید اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هر دو متغیر وابستۀ پژوهش حاضر هم در زمان پسآزمون و هم پیگیری با ضریب معناداری (05/0>p) داشت. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهرهگیری از فنونی همانند کاربرد تکنیکهای ذهنی، مشاهده خود به عنوان زمینه، تکنیکهای گسلش شناختی، تصریح ارزشها و عمل متعهدانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی جوانان مورد استفاده گیرد.
کلید واژگان
آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهدتنظیم شناختی هیجان
خودانتقادی
نوجوانان
روانشناسی آموزشگاه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.استادیار ، گروه روانشناسی، واحد فیروز آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، فارس، ایران



