نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگل پور, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorعقبی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorنوریانی, نداfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T05:09:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T05:09:02Z
dc.date.available1404-03-11T05:09:02Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T05:09:02Z
dc.date.issued2022-04-21en_US
dc.date.issued1401-02-01fa_IR
dc.date.submitted2022-04-12en_US
dc.date.submitted1401-01-23fa_IR
dc.identifier.citationگل پور, لیلا, عقبی, زهرا, نوریانی, ندا. (1401). راهکارهای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان از دیدگاه مدرسان. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 125-142.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_7184.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166452
dc.description.abstractآموزش آواها و خط در هر زبان مهم‌ترین بخش آموزش زبان به‌شمار می‌رود؛ زیرا اگر زبان‌آموز یک آوا را چه در مرحلۀ خواندن و چه در مرحلۀنوشتن، به‌اشتباه یاد بگیرد، دیگر قادر به درست خواندن و درست نوشتن نخواهد بود. با توجه به اهمیت الفبای یک‌زبان در مراحل ابتدایی یادگیری زبان دوم یا خارجی و نقش بنیادین آن در امر آموزش آن زبان، هدف از نگارش این مقاله بررسی روش‌های موجود در رابطه با نحوۀ آموزش الفبا و خط زبان فارسی است. بدین‌منظور، دو پرسش پژوهش طرح شد؛ آیا در آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم توجه کافی به آموزش مستقیم الفبا شده‌است یا خیر؟ از دیدگاه مدرسان زبان‌فارسی، بهترین شیوۀ آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان کدام شیوه است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، پرسشنامه‌ای با 16 گویه طراحی شد و در اختیار مدرسان آموزش زبان‌فارسی قرار گرفت. یافته‌های حاصل نشان‌دهندۀ ‌اهمیت بالای یادگیری آواها بیش از یادگیری خط است. از بررسی داده‌ها چنین به‌دست می‌آید که در آغاز کلاس‌های فارسی‌آموزی بهتر است آموزش الفبا با حروف پربسامد و سپس با واژگان کاربردی و پربسامد همراه باشد. هم‌چنین نظر مدرسان بر این بود که در آموزش الفبا به غیرفارسی‌زبان استفاده از لوحه الفبا تأثیر مثبت دارد و نیز آموزش واکه‌های کوتاه و بلند هم‌راستا باهم در یک جلسۀ آموزشی می‌تواند به‌نوعی در یادگیری به غیرفارسی‌زبانان کمک‌کننده باشد و نکتۀ بعدی که می‌تواند در یک جلسۀ آموزشی به‌همراه هم باشد، آموزش حروف یک شکل است که تنها تفاوت آنها در نحوه و تعداد نقطه‌گذاری است.fa_IR
dc.format.extent682
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectالفباfa_IR
dc.subjectغیرفارسی‌زبانانfa_IR
dc.subjectخواندنfa_IR
dc.subjectنوشتنfa_IR
dc.subjectزبان دومfa_IR
dc.titleراهکارهای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان از دیدگاه مدرسانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue14
dc.citation.spage125
dc.citation.epage142
nlai.contributor.orcid0000-0002-8619-2116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد