تأثیرات وجوه بصری و مفهومی آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ بر آثار هنری معاصر (مطالعة موردی آثار منیر فرمانفرماییان)
(ندگان)پدیدآور
محمدی وکیل, مینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در معماری ایرانی ـ اسلامی، بهرهگیری از هنر آینهکاری به عنوان نوعی دیوارنگاری مبتنی بر جلوههای نور، دارای اعتبار ساختاری و معنایی خاصی است که آن را از سایر انواع دیوارنگاری متمایز میگرداند. بارگاه حضرت احمدبنموس ملقب به شاهچراغ، بنابر قرینة معنایی نام و کنیهاش، یکی از بزرگترین بناهایی است که از آینهکاری در انحاء گوناگون بهره برده است. از آنجا که شناخت بنیادین مصادیق هنر سنتی میتواند خلأ هویتی هنر معاصر را تا اندازهای مرتفع سازد، مطالعات تطبیقی این دو حوزه را میتوان از ضروریات پژوهشهای معاصر برشمرد. منیر فرمانفرماییان یکی از شخصیتهای شاخص هنر معاصر ایران در عرصة بینالمللی، دارای جایگاهی منحصر به فرد است. مطالعات نشان میدهند که هنرمند در آثارش، از ویژگیهای معنایی و صوری آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ ملهم گردیده است. تحقیق حاضر، به روش توصیفی ـ تحلیلی، جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی، و تجزیه و تحلیل دادهها به شیوة استقرایی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در زمینة صوری، برخی از نقوش اصلی در آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ مانند گره، مقرنس، قاببندی و نقشینه، در آثار فرمانفرماییان نیز ملحوظ شده است. در زمینة معنایی، ویژگیهای مشترکی همچون: تجزیة فرم، القای حرکت، همزمانی بصری و بازنمود واقعیت که از بنیادیترین دغدغه های هنر مدرن به حساب میآید در هر دو ساحت هنری مورد مطالعه، با اهداف صوری و معنایی مشابه ظهور یافتهاند.
کلید واژگان
آینهکاری اسلامیحرم شاهچراغ
هنر معاصر ایران
منیر فرمانفرماییان
شماره نشریه
68تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01




