تحلیل نشانههای شیعی بازتابیافته در تزیینات مکتوب و منقوش مدارس نیمآورد و چهارباغ اصفهان
(ندگان)پدیدآور
آقاداوودی, مُحیالدینزکریایی کرمانی, ایماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، تلاش دارد ضمن تبیین نحوه انتقال پیامهای نمادین در کتیبهها و تزیینات مدارس چهارباغ و نیمآورد، به شناخت مهمترین پیامهای بهکاررفته در گلچینی از آنها بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش فراهم آید که روند انتقال پیام نمادین در کتیبهها و تزئینات منقوش مدارس چهارباغ و نیمآورد به چه صورت است و مهمترین پیامهای نمادین بازتابیافته در نمونههای مورد مطالعه چیست. این پژوهش از حیث روش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و با رویکرد نمادشناسی به انجام رسیده است. جمعآوری اطلاعات به شیوه میدانی و کتابخانهای صورت پذیرفته و تجزیه و تحلیل یافتهها کیفی است. مختصری از نتایج پژوهش، گویای آن است که کارکرد نمادین، یکی از مهمترین وجوه فراظهری تزئینات این دو بنا بهمثابه رسانه هنری ـ تاریخی است؛ به شکلی که تعامل مذهب تشیع، مبانی اعتقادی و سیاست مذهبی بهعنوان مرجع اصلی هنرمند برای انتقال پیام در قالب رسانههای مذکور شناخته میشود و درنهایت پیامها بر اساس سیری منظم، به مخاطبان انتقال مییابد. مهمترین پیامهای نمادینی که از این رسانهها قابل دریافت است، شامل بیان فضیلت، جانشینی (خلافت)، امامت و بیان ویژگیهای برتر حضرت علی در جهت الگوسازی از شخصیت ایشان بهعنوان نماد هنر شیعی است. همچنین در بحث ترکیببندی تزئینات نیز از نمادپردازی عددی شیعه بهرهگیری شده است.
کلید واژگان
تزئینات معماریکتیبه
نمادشناسی
نشانههای شیعی
مدارس عصر صفویه
مدرسه چهارباغ
مدرسه نیمآورد
شماره نشریه
64تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
موسسه شیعه شناسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه شاهد تهراناستادیار دانشگاه هنر اصفهان




