• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مکان یابی بهینۀ مراکز آموزشی با استفاده از روش سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سلسله مراتبی (AHP)

    (ندگان)پدیدآور
    بافقی زاده, محمدشریفی, عبدالنبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.628 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، مکان گزینی مطلوب کاربری‌های آموزشی به منظور افزایش کارایی مراکز مذکور  و برداشتن گامی  مهم برای بهبود کیفیت آموزش می‌باشد.روش: پژوهش حاضر کاربردی- توسعه‌­ای است و ترکیبی از روش‌های کتاب­خانه‌­ای و تحلیلی توصیفی می‌باشد و با کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مدل تحلیلی سلسه مراتبی (AHP) صورت گرفته است. 11 معیار انتخاب شده در این مطالعه به سه دستۀ سازگار، نیمه سازگار و ناسازگار تقسیم شده‌اند. معیارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل مراکز فرهنگی، مذهبی، ورزشی، فضای سبز، ایستگاه‌های آتش­نشانی، مراکز درمانی، مراکز نظامی، معابر، مناطق اداری، مناطق تجاری و تأسیسات شهری می‌باشند. جهت انجام این تحقیق ابتدا یک ماتریس با استفاده از مقایسۀ زوجی و AHP ایجاد گردید. سپس لایه‌­های رستری این معیارها تهیه و در محدودۀ 1 (بسیارنامناسب) و 5 (بسیارمناسب) استاندارد شدند. در نهایت هر رستر در وزن خودش ضرب و لایۀ مناسب از روی هم قرار گرفتن لایه‌های رستری تولید شد.یافته‌ها: یافته‌­ها نشان داد با استفاده از مدل AHP در محیط آرک مپ (GIS) می‌توان مکان‌های بهینه و مناسب آموزشی را شناسایی نمود.نتیجه­‌گیری و پیشنهادات: نتایج حاصل از تحلیل شاخص­های مؤثر در ارزیابی محل استقرار مراکز آموزشی نشان داده است که اکثر مراکز آموزشی در این منطقه در شرایط سازگار (با وزن 669/0)، و شرایط نیمه‌­سازگار (با وزن 243/0) واقع شده‌اند و مراکز آموزشی ناسازگار تنها وزن 088/0 به خود اختصاص داده‌اند. نتایج تحلیل ترکیبی سلسله مراتبی AHP و سیستم اطلاعات جغرافیایی در ارتباط با مکان‌یابی مراکز آموزشی در سطح منطقۀ 4 شهر اهواز نشان داده است که نقاط مرکزی و شمالی این منطقه مناسب‌ترین مکان مستعد برای تأسیس مراکز آموزشی جدید را دارد.نوآوری و اصالت: این مقاله با هدف مکان‌­گزینی درست مراکز آموزش به منظور بالابردن کیفیت سطح آموزش برای اولین با در منطقۀ مورد مطالعه انجام شده است.
    کلید واژگان
    مکان‌یابی
    مراکز آموزشی
    سیستم اطلاعات جغرافیایی
    شهر اهواز

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
    استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/eps.2024.25821.2206
    https://eps.journals.umz.ac.ir/article_5050.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162621

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب