• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازکاوی ساختار برنامۀ آموزشی و سازمانی دانشگاه با توسل به تئوری سازمان یادگیرندۀ پیتر سنگه

    (ندگان)پدیدآور
    بارخدا, جمالحیدری, فرشتهنصرتی سرایدشتی, رقیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    347.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: ساختار برنامۀ آموزشی و سازمانی دانشگاه باید به گونه‌ای انعطاف‌پذیر و متناسب با تحولات علمی و نیازهای جامعه باشد تا به ارتقای کیفیت آموزش و مهارت‌های دانشجویان کمک کند. هدف از پژوهش حاضر، بازکاوی ساختار برنامۀ آموزشی و سازمانی دانشگاه با توسل به تئوری سازمان یادگیرندۀ پیتر سنگه بود.روش‌شناسی: رویکرد تحقیق کیفی و از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده گردید. میدان تحقیق اساتید دانشگاه کردستان و  دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. از طریق نمونه‌گیری هدفمند، 12 نفر از این استادان به عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه‌ساختار یافته بود و تا رسیدن به مقولۀ اشباع نظری جایی که داده‌های جدیدی توسط محقق کسب نگردید، ادامه یافت. داده‌ها پس از پیاده‌سازی به شیوۀ کدگذاری دو مرحله‌ای باز و محوری گلاسر مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌های پژوهشی، ۴ مقولۀ اصلی را به‌عنوان مؤلفه‌های مدل ذهنی ساختار برنامۀ آموزشی و سازمانی دانشگاه از جمله تأکید بر یادگیری و ایجاد دانش، تشویق گفت‌وگو و همکاری، حمایت از توسعۀ شخصی و انعطاف‌پذیری و سازگاری را نمایان ساخت. همچنین ۴ مقولۀ اصلی به مثابه آرمان‌های مشترک در آموزش عالی از جمله پشتیبانی رهبری، بازخورد و ارزیابی عملکرد، نوآوری و خلاقیت و تفکر سیستمی احصاء گردید.نتیجه‌گیری و پیشنهادات: تغییر ساختار بروکراتیک دانشگاه به ساختار یادگیرنده موجب بهبود ساختارهای فعلی دانشگاه‌های ایران خواهد شد.نوآوری و اصالت: تاکنون مطالعه‌ای با موضوع بازکاوی ساختار برنامۀ آموزشی و سازمانی دانشگاه با توسل به تئوری سازمان یادگیرندۀ پیتر سنگه در ایران صورت نگرفته است.
    کلید واژگان
    سازمان یادگیرنده
    ساختار سازمانی
    پیترسنگه
    دانشگاه کردستان

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
    دانشجو دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
    دانشجو دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/eps.2024.26664.2244
    https://eps.journals.umz.ac.ir/article_5049.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162620

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب