• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعۀ کیفی وضعیت آموزش مناطق محروم با تأکید بر مقطع ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    شیرکرمی, جوادفقیهی, علیرضامحمدی نائینی, مژگان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    441.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این تحقیق با هدف مطالعۀ کیفی وضعیت آموزش مناطق محروم با تأکید بر مقطع ابتدایی انجام شده است.روش­شناسی: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و با شیوه‌های توصیفی- کیفی، اعم از مطالعۀ کتاب­خانه‌ای و سندکاوی و نیز مصاحبۀ کیفی، داده‌های لازم گردآوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است.یافته­‌ها: به­‌طورکلی، نتایج مربوط به عوامل دروندادی عبارت بود از سیاست‌ها و برنامه‌های متمرکز، ضعف تخصص و تجربه، کمبود امکانات فیزیکی و منابع مالی. عوامل فرآیندی شامل مواردی از قبیل آموزش یکنواخت، روش‌های منسوخ آموزش و یادگیری و عدم مشارکت و تعامل سازنده بین ذی­نفعان بوده است. بروندادها عبارت بود از عملکرد نامطلوب تحصیلی، سواد غیرکاربردی، ضعف آگاهی و اطلاعات عمومی و عوامل محیطی نیز شامل مواردی همچون عدم اولویت آموزش، فقر و دورافتادگی و پراکندگی بود.نتیجه‌­گیری و پیشنهادات: در کل، می‌توان گفت مشکلات آموزش و پرورش با مواردی نظیر نیروی انسانی، برنامه‌ها و امکانات آموزش و پرورش، آموزش یکنواخت، شرایط جغرافیایی، فقر و سبک زندگی در ارتباط است. در پایان، پیشنهاداتی نظیر ضرورت برنامه‌ریزی منطقه‌ای و توزیع عادلانه امکانات، کاربردی ساختن آموزش‌ها، استقرار سازوکارهای تشویقی، ایجاد مجمتع‌های آموزشی مجهز، آموزش نیازمحور، طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هوشمندسازی مدارس ارائه شد.نوآوری و اصالت: انتظار می‌رود که مطالعه و ترسیم وضعیت آموزش در مناطق محروم، شناخت وضع موجود و ارائۀ راهکارهای بهبود وضعیت آموزش را در این مناطق در پی داشته باشد.
    کلید واژگان
    آموزش
    مناطق محروم
    دوره ابتدایی
    نگاه سیستمی
    مطالعه کیفی
    آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
    گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/eps.2024.22357.2067
    https://eps.journals.umz.ac.ir/article_5047.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162618

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب