مطالعۀ کیفی وضعیت آموزش مناطق محروم با تأکید بر مقطع ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
شیرکرمی, جوادفقیهی, علیرضامحمدی نائینی, مژگان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این تحقیق با هدف مطالعۀ کیفی وضعیت آموزش مناطق محروم با تأکید بر مقطع ابتدایی انجام شده است.روششناسی: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و با شیوههای توصیفی- کیفی، اعم از مطالعۀ کتابخانهای و سندکاوی و نیز مصاحبۀ کیفی، دادههای لازم گردآوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است.یافتهها: بهطورکلی، نتایج مربوط به عوامل دروندادی عبارت بود از سیاستها و برنامههای متمرکز، ضعف تخصص و تجربه، کمبود امکانات فیزیکی و منابع مالی. عوامل فرآیندی شامل مواردی از قبیل آموزش یکنواخت، روشهای منسوخ آموزش و یادگیری و عدم مشارکت و تعامل سازنده بین ذینفعان بوده است. بروندادها عبارت بود از عملکرد نامطلوب تحصیلی، سواد غیرکاربردی، ضعف آگاهی و اطلاعات عمومی و عوامل محیطی نیز شامل مواردی همچون عدم اولویت آموزش، فقر و دورافتادگی و پراکندگی بود.نتیجهگیری و پیشنهادات: در کل، میتوان گفت مشکلات آموزش و پرورش با مواردی نظیر نیروی انسانی، برنامهها و امکانات آموزش و پرورش، آموزش یکنواخت، شرایط جغرافیایی، فقر و سبک زندگی در ارتباط است. در پایان، پیشنهاداتی نظیر ضرورت برنامهریزی منطقهای و توزیع عادلانه امکانات، کاربردی ساختن آموزشها، استقرار سازوکارهای تشویقی، ایجاد مجمتعهای آموزشی مجهز، آموزش نیازمحور، طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی و هوشمندسازی مدارس ارائه شد.نوآوری و اصالت: انتظار میرود که مطالعه و ترسیم وضعیت آموزش در مناطق محروم، شناخت وضع موجود و ارائۀ راهکارهای بهبود وضعیت آموزش را در این مناطق در پی داشته باشد.
کلید واژگان
آموزشمناطق محروم
دوره ابتدایی
نگاه سیستمی
مطالعه کیفی
آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.



