ارزیابی تجربه دانشجویان بینالملل از تحصیل در دانشگاه کردستان
(ندگان)پدیدآور
اسعدی, یحییسلیمی, جمالعزیزی, نعمت الهشیربگی, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: یکی از شاخصهای بسیار مهم در سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی، مطالعه ذینفعان آموزشی(اعم از تجربه، دانش، رضایت و یا نیازها و علایق آنان) است. هدف این پژوهش، ارزیابی تجربه دانشجویان بینالملل از تحصیل در دانشگاه کردستان است.روششناسی: این پژوهش با رویکرد کمی و به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 536 دانشجوی بینالملل دانشگاه کردستان است که از میان آنها 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری و در دو مرحله تحلیل شدند: ابتدا اطلاعات جمعیتشناختی نمونه با استفاده از آمار توصیفی گزارش شد، سپس برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای مقایسه میانگینها، بسته به تعداد گروهها، از آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده گردید.یافتهها: تحصیل در دانشگاه کردستان، تجربهای مثبت و سودمند برای دانشجویان بینالملل بهشمار میرود. یافتهها نشان میدهد که عملکرد تحصیلی این دانشجویان طی دوران تحصیل بهبود قابلتوجهی یافته است که دلالت بر کیفیت مطلوب آموزش در این دانشگاه دارد. همچنین، تحصیل در این دانشگاه موجب گسترش دیدگاه دانشجویان نسبت به تفاوتهای فرهنگی و ارتقای مهارت زبانی آنان شده است. با این حال، توجه اندکی به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسئله شده است که نیازمند توجه بیشتر است. در مجموع، فرصتهایی برای ارتقای کیفیت آموزش و پاسخگویی به نیازهای آموزشی ویژه این دسته از دانشجویان وجود دارد که مسئولین دانشگاه باید مدنظر قرار دهند.نتیجهگیری و پیشنهادات: نتایج حاکی از کیفیت بالای آموزش در دانشگاه کردستان و توانایی این دانشگاه در پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشجویان بینالملل دارد. در این راستا، برای بهبود تجربه این دسته از دانشجویان، تقویت برنامههای آموزشی بینالمللی، ترویج تعاملات فرهنگی، و افزایش حمایتهای مالی توصیه میشود. ایجاد فضاهای تعاملی و توجه به توسعه مهارتهای زبانی نیز میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی و فرهنگی دانشجویان خارجی در دانشگاه کردستان کمک نماید.نوآوری و اصالت: پژوهش حاضر با تمرکز بر شناسایی و رفع چالشهای پیشروی دانشجویان بینالملل و تحلیل اثرات آن بر برنامهریزی آموزشی انجام شده است. یافتههای این تحقیق میتوانند در بهبود استراتژیهای برنامهریزی آموزشی و سیاستگذاریهای مرتبط با پذیرش و حمایت از دانشجویان بینالملل مؤثر واقع شوند.
کلید واژگان
تجربه تحصیلدانشجوی بینالملل
رویکرد کمی
دانشگاه کردستان
سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزشی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2023-08-231402-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
گروه علوم تربیتی- دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی -دانشگاه کردستان، سنندج، ایران



