بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات کشتی آزاد و فرنگی لیگ برتر ایران
(ندگان)پدیدآور
رمضانی نژاد, رحیمزمردی, دانااسدی, حسنهژبری, کاظمنوع مدرک
Textپژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای مسابقات لیگ برتر کشتی حضور داشتند. بر اساس جدول مورگان، 384 نفر جزء نمونه آماری قرار گرفتند. پرسشنامه محققساختۀ انگیزه حضور و رضایت تماشاگران، با استفاده از مبانی نظری متغیرهای پژوهش و بررسی پنج پرسشنامه خارجی تدوین شد که روایی آن پس از بازنگری و اصلاحات مورد نظر 8 نفر از متخصصان مدیریت و روانشناسی و همچنین ضریب پایایی آن با آزمون آلفا کرونباخ به ترتیب 67/0 و 85/0 تایید شد. از آزمونهای فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری (01/0>p) برای تحلیل دادهها استفاده شد. p) برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزههای هویت ورزشی و تیمی، پیروزی و لذت و عامل موقعیت فنی و اجرایی بهترتیب مهمترین انگیزههای حضور تماشاگران کشتی بود. با اینکه بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران رابطه پایین و معنی داری وجود داشت، رابطه انگیزه وفاداری تیمی و علاقه و دسترسی با رضایت تماشاگر بیشتر بود. نتیجهگیری: رابطه مثبت و معنی دار بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران نشان میدهد که هرچقدر عوامل انگیزشی تقویت و زمینه حضور تماشاگران بیشتر فراهم شود، رضایت آنان نیز تامین میشود و امکان حضور مجدد آنان بیشتر خواهد شد.
کلید واژگان
واژه های کلیدی: انگیزه حضوررضایت مندی تماشاگران
مسابقات کشتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شاهرودسازمان پدید آورنده
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلاناستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
شاپا
۲۳۸۳-۱۴۹۹۲۳۸۳-۱۵۰۲