بن مایه های تمدن علوم عقلی در اندیشه های کلامی صدوق و مفید
(ندگان)پدیدآور
رستگار مقدم گوهری, هادیزارعی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جریان تمدن در علوم از تطور اندیشههای دانشمندان ظهور مییابد. بدیهی است دانشها گاه در بدایت امر از بساطت و سادگی برخوردارند ولی در گذر زمان رشد، عمق و توسعه یافته و به کمال خود میرسند. یکی از این علوم، دانش کلام است که در قرائت دانشمندان اسلامی حاوی مطالب بلندی بوده و در فرایند زمان، زمینههای رشد و توسعه ی آن فراهم شده و توانسته است تأثیر چشمگیری در علوم عقلی بگذارد. پژوهش پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد که چگونه علمای کلام شیعی در علوم عقلی نقشآفرینی نموده و متقابلاً در مبانی خویش از آن علوم بهره جستهاند. دانش کلام به عنوان یک علم، از زمان شیخ مفید آغازیدن گرفت. اگرچه پیش از مفید گزارههای کلامی مطرح بوده، و برخی از عالمان دینی همچون نوبختیان، صدوق و دیگران همّت به گردآوری دستهای از گزارههای آن نموده و با بیان توضیحی و گاه تبیینی، جریان به وجود آمدن این علم را هموار ساختهاند ولی مفید به آن شاکله و بنیاد جدیدی داد. به همین سبب میتوان او را خاستگاه ظهور کلام به عنوان یک علم شناسایی کرد چنانکه از همین رهگذر، دستهای از قواعد و احکام علوم عقلی فلسفی به وجود آمده است. پژوهش حاضر بر آن است تا اندیشههای صدوق بهعنوان عالِم نصّگرا و مفید به عنوان عالِم عقلگرا را مورد مداقّه قرار دهد. ازاین منظر که از یک سو، مبتنی بر آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام) بوده و از سوی دیگر به ساماندهی دانش متفاوت کلام انجامیده است و قواعد فلسفی همانند اصالت در وجود، قاعدهی امکان و وجوب، برهان صدیقین، برهان حدوث، برهان فصل و وصل، برهان تمانع و غیر اینها در آن اشراب گردیده که بعدها در تطور علوم عقلی از استحکام و رشد و توسعهی فزایندهای برخوردار شده است
کلید واژگان
علوم عقلیبرهان صدیقین
فصل و وصل
تمانع
مفید
صدوق
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنیسازمان پدید آورنده
دانشگاه فردوسی مشهددانشگاه فردوسی مشهد




